lördag, september 01, 2007

Korttidsretro

Ingenting får mig att vilja ha en modeblogg mer än korttidsretro.

Korttidsretro betyder att man klär sig i kläder som var it förra säsongen, ungefär. För typ 6-18 månader sen. Det är mycket mycket svårare att pricka rätt om man klär sig i korttidsretro än om man klär sig i långtidsvintage (om man ens har ambitionen att återskapa en tidstypisk look, så satsar man snarare på decenniet än en särskild sommar) eller om man försöker vara modern och supermoderiktig just här just nu. Det är skitenkelt att vara rätt just nu. Satsar man på korttidsretro måste man få till allting helt rätt, annars ser man bara ut som nån som försöker klä sig moderiktigt, men inte haft kollen/orken/resurserna att uppdatera accessoirparken. FAIL.

Jag tror stenhårt på att kortiidsretro är det nya svarta.

Jag vill, i alla fall. Jag vill tro.

Kom att tänka på fenomenet när jag såg den här klänningen på Tradera.

Jag har inte säljarens tillåtelse att publicera bilderna, men hoppas att det går bra.

Dödskallar. Ååh! Om jag orkade med korttidsretro skulle jag slå till. Nästa sommar ska jag i alla fall satsa på lila tunika och svarta tajts till mitten av vaden. Eller avklippt snäv jeanskjol med knälånga tajts. Och schysta glajjor till det. Jag kommer bli coolast i stan.

Intressant? Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Sundevall sa...

All over prints.. so 2006.