måndag, oktober 01, 2007

Bokmässan

Vid lunchtid på lördag, enda dagen jag var på mässan, bestämde jag mig för att jag var dötrött på att signera och le och ville istället shoppa loss. Jag gick ut, ställde mig i bankomatkön som var längre än en genomsnittlig telefontorskkuk, bestämde mig för att man bara lever en gång och tog ut två femhundralappar. Direkt efter ringde förläggaren och sa att jag skulle tillbaka till montern NU. Jag rusade dit och när jag kom fram satt förläggaren där ensam och upplyste mig om att jag just missat att signera Alex Schulmans exemplar. Jag morrade åt att jag just fått armbåga mig genom hela mässan för att jag trodde det var nåt viktigt, och armbågade mig tillbaka till entrén för att kunna utforska från start. Gick runt. Letade. Hittade ingenting intressant.

Ingenting.

Jag är inte helt fanatisk i att äga böcker. Visst är det skönt att ha några hyllmeter hemma (jaja, skratta ni som varit hemma hos mig och sambon...), men finns en bok på biblioteket lånar jag den gärna, och sedan kanske köper om jag tror att jag kommer vilja ha den lättillgänglig. Poesi är bra att ha hemma, likaså några lättlästa böcker för att kunna spontanta dem med sig på länga SL-resor. Böcker på ryska är svåra att få tag på i Sverige, så dem köper jag i stora lass när jag får tillfälle, och eftersom ögonporr ska vara tillgänglig när lusten faller i ska man inte tvingas gå till biblioteket varje gång man vill titta på Stenberg-affischer. Men modern skönlitteratur utgiven i Sverige på svenska, vilket var vad de flesta tycktes sälja, går det utmärkt att låna. Får jag verkligen för mig att köpa en bok kan jag köpa den till fullpris, ingen anledning att skaffa den i Göteborg.

Så jag hittade ingenting och var sur. Mässan stängde klockan arton. Vid femtiden funderade jag på att SMSa Aron och fråga om han fortfarande ville fika med mig, fast jag har varit på bokmässan utan att ha köpt en enda bok. Sedan gick jag på toa (de hade förresten pissoirer på tjejtoaletten) och på vägen tillbaka hittade jag en monter med böcker om design, resor och arkitektur. Shoppade för 600, totally halva priset mot det vanliga. Blev glad. bestämde mig för att cruisa antikvariat en gång till, utifall att.

Just antikvariat tänkte jag skulle vara tacksamma att kolla in och det var dem jag blev mest besviken på. Det är en sak att internethandla skönlitteratur från antikvariat, men ska jag köpa runkmaterial vill jag kunna bläddra i det först och se vad boken egentligen innehåller. Vid första genomgången av antikvariatmontrarna hittade jag dock varken bra porr eller mässpriser som kunde få mig att satsa på mindre bra porr. Och så plötsligt, vid mitt andra försök..... Åh! De kostade 645 tillsammans. Klockan var 17:30. Elin skulle ut och röka. Det passade mig bra, jag fick sällskap i bankomatkön. En kvart senare var jag en lycklig konsument.


De är från 1983 och handlar om hur man ska tänka när man attackrenoverar bostäder. De är superpedagogiska med tydliga illustrationer och, i fall med den första boken, fåglar med pratbubblor. Som

Jag vet inte ens om det hjälper att känna mig för att förstå hur glad jag är.

För övrigt fick jag en affisch på Harry Martinsson från Harry Martinsson-sällskapet. Helt gratis. Den glömde jag hos Elin. Och så träffade jag Li Östberg. Och så såg jag och Elin Victor från Sex med Victor åka spårvagn.

1 kommentar:

Unknown sa...

..och så var du inte där och kunde signera de två exemplar jag köpte på söndagen :'(
..och inte nån Elin heller :/

Det hade vart kul att växla några ord.

Yeye, har börjat läsa i den - och det är mycket bra läsning!