söndag, januari 13, 2008

Tillämpad queer läsning


Jag har en genuspsykologikurs och som examination måste vi skriva ett paper (lol, paper) (vilket är just vad det är meningen att jag gör nu...) om ett fenomen som vi analyserar ur genusperspektiv. Jag skriver om slash. Jag tror det är någon sorts regel att om man någonsin har varit slashare och sedan hamnar i akademisk miljö och får tillfälle att skriva om slash så måste man göra det. Jag försökte välja ett annat ämne, men det gick helt enkelt inte.

Så jag sitter här och kallar slash för praktisk användning av det queera läckaget och är lycklig.

Hur som helst. I samband med researchen letade jag upp en artikel jag skrev till Osqledaren för snart fyra år sedan och blev mycket positiv överraskad av hur BRA den var. Ni vet, så bra som bara sånt man själv gjort och sedan glömt bort och nu läser på nytt kan vara, för man får verkligen den där känslan av "jamen precis så tänker ju jag fast jag hade aldrig kommit på att formulera det såhär smart!". Som visserligen kan uppnås genom andras texter också, men det är vanligare med egna, och dessutom blir man stolt och fattar att man inte behöver skämmas för allt man gjorde för fyra år sedan. En del av er har redan läst artikeln, ni andra:


Intressant. JAG tycker det i alla fall. Andra bloggar om: , , , , , , , ,

7 kommentarer:

David sa...

Asbra artikel! Att se passionen i passionsberättelsen :D

Men alltså minns du varför du skrev "lesbisk" porr citerad men bögporr ociterad? Jag förstår tanken om att girl-on-girl-porr producerad för män kanske inte skall blandas ihop med kvinnlig homosexualitet, men det känns lite underligt att pojk-på-pojk-porr producerad för kvinnor isåfall kan blandas ihop med manlig homosexualitet. Det här kanske är en vanlig fråga som trolliga män drar upp i sambandet, så om jag är för "OMG PÄR STRÖM" får du gärna DIAF:a mig :D

M sa...

Artikeln ÄR verkligen bra. Och bilderna! :D

Så här kan man också prata om slash:

"The utopian element of such writing cannot be easily pinned down as a naive
escape from or denial of femininity and its discontents, or conversely,
flagged as a simple radical revision of it. Like LeGuin’s androgyne
planet, its very existence troubles a more settled commonsense
humanism that holds out hope for a better deal for gender in all its
manifestations."

Glover, David. Genders.
Florence, KY, USA: Routledge, 2000. p 51.

:P Haha.

Angelica sa...

Omäh, mitt skitlinux' PDF-läsare uppknullade artikeln. Och jag som ville läsa.
Aaanyhoo, yaoi/slash/bögporr for president!

Anonym sa...

Dina spådomar i Nöjesguiden var så braaa! :D

Tanja Suhinina sa...

David: Öh. Jag skulle kunna försöka ursäkta mig med att jag skrev artikeln dagen innan deadlinen och det var planerat, men min pojkvän låg med 39 graders feber i sängen och behövde pysslas om vilket INTE var planerat...
Eller så kan jag konstatera att det var dumt av mig.

Mikey: Tack!

Angelica: Hoppas du lyckas få upp den på något sätt.
President for yaoi!

Meidi: Halva äran är HJs. SURPRISE ^^

P sa...

Hihi: de manliga karaktärerna beskrivs som verbalt begåvade och väldoftande - en del av det visar att fangirlsen inte har så mycket erfarenhet av män. Hihi. (citerar ur huvudet)

Tanja Suhinina sa...

P:
-Varför använder kvinnor smink och parfym?
-För att de är fula och luktar illa.