onsdag, juli 30, 2008

När sexismen failar, vad ska man då kunna lita på?

[Här skulle det funnits en bild på mig och badbyxorna om de var hemma hos mig och inte på hemlig ort]

Igår fick jag göra en djupdykning i äckelfuckingsexism. Jag shoppade badkläder. Jag är ju medveten om att jag lever i ett samhälle där kvinnor och män behandlas olika, men jag tänker på det helst när jag vill och är på humör för att skriva indignerade blogginlägg, jag vill inte få det sprutat i ansikte på det sättet jag fick när jag kollade in badavdelningarna på Stadium, H&M och KappAhl. Jobbigt nog hade sexismen inte varit så påtaglig om jag inte hade bestämt mig för att kämpa mot könsrollerna i praktiken. Normalt hade jag bara gått på tjejavdelningen och missat att det finns alternativ till minimalt stora bitar andraskinn-lycra. Men jag skulle ha killshorts och jag blev straffad för mitt försök att sprattla emot.

Mina nya badbyxor är inte tajta någonstans, fast de är i rätt storlek. De är luftiga så de inte kramar om fittan med flera lager av blött och kallt efter att man badat (tror jag, inte badat i dem än). De räcker ner till mitten av låren, ungefär. Och de har fickor.

Fickorna var sista droppen. Det är ju fan tjejer som är samlare!

Öööh, var är bikinibilden? Andra bloggar om: , , , , ,

För övrigt frågade expediten om jag ville ha badbyxorna plomberade. Något som inte brukar hända mig när jag köper plagg i min storlek. Det händer faktiskt inte ens när jag handlar på barnavdelningen.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fickor i badbyxor är till för:

Nycklar
Sänke
Mobiltelefon
Kondomer

(Nycklar hem, sänke utifall man inte får napp på badstranden, mobiltelefon för att kunna skicka skrytsexSMS till polarna och kondomer så att man flyter ifall man inte kan simma. Man måste blåsa upp dem först, men det gör man under vattnet ...

... mellan panikattackerna ... och kallsuparna ... och gäddorna ... och vithajarna ... och tentaklerna, som sveper upp ur det mörka djupet med viskningen - "ftahgn!" ...

It's a helluva world for a real man.)

Anonym sa...

Fler kvinnor borde handla sina kläder på herravdelningarna och på så sätt praktiskt visa att det är männens vettiga(re) kläder man vill ha, och inte gynna sexistiskt trams med minimala tygbitar som avslöjar alla former.

Annars är Burkhinin rätt cool.

Tanja Suhinina sa...

Klokbok: Men är det okej att bada med mobil? Kan ni män sånt?

Anonym: Som tur är har män pysslat medsådant länge. Snott vettiga kläder från männen. Och ovettiga för den delen, typ slipsar.

Anonym sa...

Det är så dålig bystsupport i badbyxor, bara. Så vissa grejer bör man leta vidare efter på damavdelningen.

Dock har jag sedan länge skrattat hånfullt åt trekantsbikinin. Såhär: HAH!

Anonym sa...

För övrigt har jag modebloggat mig själv i slips idag. Häpp!

Anonym sa...

klokbok & tanja:
Jag tänkte att kondomerna hade många användningsområden när jag såg listan; dels OM man får napp på stranden, dels att packa in mobilen i om man vill bada, och som sagt som flythjälpmedel...

Sliven sa...

Bikinihelvetet antar nya proportioner!

Fast när jag tänker efter har jag sett badshorts för tjejer på Lindex. Och även på ellos.

Jag tycker överhuvudtaget att det börjar komma lite variationer på minibikinin nu, bland annat badlinnen och badsaronger. Det senare kanske är mer kul än användbart, dock.

Anonym sa...

Heja andraskinn-lycra! De är lättare att simma i än badshorts. Däremot använder jag boxermodellen för lite mer täckning. Torktiden är nog jämförbar. Oftast tar det lång tid innan nätinnerbyxorna i badshorts torkar ordentligt. Långa surfshorts som slemmar sig kring låren får mig att rysa.

Anonym sa...

Trodde att man bara fick CD skivor plomberade.

Prova att gå in i en butik och kolla på hantlar. Bemötandet har jag hört ska vara på liknande nivå. Kill- och tjejhantlar du vet. Tjejer passar inte i muskler, det ska se så där gulligt sköra ut, gärna i rosa tajta bikinitrosor.

Manskläder må vara dyrare, men de är som regel bekvämare, håller längre och har stora fickor.

Badkläder är ett helvete oavsett om de är tajta eller ej :-)

Anonym sa...

Ja, generellt är manskläder mer praktiska. Samtidigt har jag köpt några friluftsplagg av dammodell. Delvis på grund av storleken (jag är 1,66), delvis på grund av de vackrare färgerna. Å andra sidan är friluftsplagg praktiska per definition...

En sak jag tänkt på är att killar sällan förväntas prova kalsonger i butik (utanpå de befintliga), fastän storlekarna knappast är lika mellan olika märken (och värst är att många sitter för tajt över paketet.

Tanja Suhinina sa...

Julia: Jo, det förstås. Fast jag som har så små bröst... öh, nej, men du vet, karlar kan ju inte hålla sig om de ser ett par bröstvårtor. Så det blev ett par shorts och en bikinotopp i den lättmatchade färgen svart.

Anonym: Ooh, smart!

Sliven: Jag har hört talas om badshorts för tjejer, men de fanns väl bara ute under den mest badsäsongiga badsäsongen. Nu är det höst i butikerna och badklädesutbudet är befriad från små lustigheter.

JOhanna: Sist jag köpte hantlar var det med pojkvännen. Men nästa gång jag gör det ska jag vara beredd på äckelsexism =)
Nu behövde jag nya badkläder just för att jag behövde badkläder i ett sammanhang, men håller med om att det är skönade att bada naken än påklädd, om än mycket marginellt. På stranden däremot vill jag ha kläder, vill kunna sätta mig var som helst utan att behöva fundera på vilka öppningar jag kommer få sand och grus i.

Mattias: Näthinneinnerbyxor var en pikant överraskning, hade inte tidigare tänkt på hur killars badshorts egentligen var konstruerade. Det där med torktid är nog lite mer intressant för tjejer, tror jag förresten, för vi har ju verkligen fittan på det mest svårtorkade stället, till skillnad från killar.