måndag, november 17, 2008

Henväska

Bland annat DN skriver idag om att fetischister, BDSM-are och transvestiter ska snart inte längre heta sjuka. Det ska däremot en del andra avvikare och argumenten är inte genomgående fantastiska.
Andra sexuella beteenden som till exempel transsexualism, exhibitionism, voyeurism och pedofili kommer att finnas kvar som diagnoser. Och de kommer inte att tas bort i ett senare skede, enligt Lars-Erik Holm.

- Jag tror inte det. Transsexualism behöver vara kvar för att kunna genomföra könsbyte i sjukvården och de övriga är kriminella handlingar som skadar andra, säger han.
Hoppas att Lars-Erik Holm läser bloggar, för det känns som att en icke-försumbar del av bloggosfären har idag ägnat sig åt att förklara att pedofili, voyerism och exhibitionism inte är kriminella handlingar. De är inte handlingar över huvud taget, faktiskt.

DN intervjuar förresten en Sara-Claes som är transvestit och blir en diagnos fattigare från och med januari 2009.
- Det handlar om att sprida kunskap. Aktörerna i samhället måste få veta att de kan ha stor nytta av oss oliktänkare, säger hen och tar sin handväska för att gå.
Jag gillar hen. Och jag tycker att det är intressant att de nämner handväskan.

Genus och diagnoser är sociala konstruktioner! Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

Niklas sa...

...fast transsexualism är inte precis "ett sexuellt beteende", vilket jag hade tänkt blogga om. Men så ägnade jag mig åt Kristanna Loken, förlåt, Maria Abrahamsson, i stället.

Tanja Suhinina sa...

Herregud ja, det också. Inkompetent pucko, denne Holm.

M sa...

En sak jag inte fattar är varför transvestism ses som ett sexuellt beteende? Fetischistisk transvestism, ja, det hörs ju liksom på orden, men transvestism bara sådär? Nu när de ändå delar upp det...

trollhare sa...

"sexuellt beteende" är en konstig formulering, tagen från Socialstyrelsens pressmeddelande. Det är förmodligen den som skrivit det som är skyldig. Men vad skulle de ha skrivit istället? "Avvikande beteende"?

Anonym sa...

polisen outsourca som migrationsverket (am bolag)
6% lösta brott (3 per polisman och år)