onsdag, februari 11, 2009

Relax, we're from the 80's

Jag tycker om Blondinbellas blogg, ingen ironi. En grej jag gillar är när hon skriver om vad hon ska göra under dagen för det låter alltid så mycket och så kul. Sen inser jag att hon inte gör mer än jag, bara att hon skriver ner varenda grej och så skriver hon att det ska bli roligt. Då blir jag också pepp på allt jag ska göra, och lite sugen att skriva ett sånt inlägg. Så nu gör jag banne mig det! Om ni får för er att det är en meme får ni ta efter.
Imorse vaknade jag klockan sex av att min sambo bankade i väggen för att någon hamrade och sambon blev väckt. Då vill sambon att det skulle sluta, så han bankade och väckte mig. Sedan 7:30 ringde väckarklockan och jag fick gå upp, dricka te och äta smarrig frukost på valnötsbröd och ägg, riktigt gott! Brödet har jag bakat själv med en surdeg jag fått i julklapp av Petter, den är som ett husdjur och heter Snowball, sött va? Så lyckades jag sätta ihop en riktigt tjusig outfit också. Sedan åkte jag till skolan lyssnandes på min Ipod som jag äntligen lyckats tanka med ny musik igår. När jag kom till skolan var det strul med klassrum, men det ordnade sig och på eftermiddagen ska vi vara i U22 som är skolans snygga klassrum, bingo! Sen undervisade jag ett pass i statistik, det är alltid så roligt! Jag tycker verkligen det är underbart att ha räkneövningrana, för de som kommer är alltid intresserade och jag får möjlighet att inte bara säga "det är så, här är formeln och så räknar man" utan även gå genom lite hur formlerna är konstruerade. Ni vet, förklara så att studenterna inte bara lär sig använda, utan faktiskt förstår! Det är grymt! Nu är det lunch och jag sitter i datasal och har just ätit upp sallad på haricots vertes, fake-on och avokado. Egentligen skulle det varit bröd till, men det hade jag glömt, får fixa mer mat sen. Sen ska jag dricka kaffe (bara en kopp hittills idag! go team me!) och ha ett till pass där studenterna ska räkna själva och jag ska hjälpa dem, dessutom ska jag gå genom chi-två på tavlan, då får jag nylära mig nåt nytt också, för det hade jag inte räknat med sen jag själv läste den kursen. Det är studenternas sista pass innan tentan och det är grymt kul att se hur de inte alls är lika panikslagna som i början! Sen ska jag nog jobba lite på en föreläsning om bemötande och mångfald som jag ska hålla på lördag, nervigt men riktigt kul också. Och så ska jag ut på stan och köpa ett par Converse! Tänka sig, jag av alla människor kommer köpa ett par svarta All Stars, det hade ingen trott för två år sen! Riktigt klassisk skomodell! Sen efter det är det dansrep med världens bästa Baletten Paletten i spegelsal på Danshögskolan, inte varje rep man får spegelsal! Och dessutom ska jag hålla en speciallektion i hur man dansar till hip hop idag, jag har såklart snygga repkläder med mig för det vet ju vem som helst att det är roligast att repa dans i en snygg outfit än i tråkiga träningskläder! Särskilt när det är spegelsal! Får köra lite övningar så dansarna får massor av attityd. Det är lite synd att jag är för svag för det mesta åt b-boying-hållet, men om jag tränar sätter jag säkert schysta freezar snart! Så kommer jag kanske få se annonsen för konserten som Björn skulle göra, det blir spännande! Sen åker jag hem och då är det sovdags!
Det bästa med det här är att 1) det är en ganska vanlig dag och 2) det är inte överdrivet för det är skitkul med statistikövningar och det är roligt att dansa i spegelsal.

Jag bläddrade förresten nyligen i en VR och de hade en sån där grej med en vanlig modern uppfattning som två personer får skriva för resp emot. I det numret jag kollade in var påståendet "80-talister är lata". I förrigår satt jag i möte (nåja... ganska informellt sådant) med några kamrater som jobbar på ett gemensamt fritidsprojekt, och vid under loppet av typ tio minuter gick vi tre huvudansvariga litegrann genom saker vi gör av våra liv och konstaterade (så vitt jag kan säga utan ironi) att vi har det gemensamt att vi är ordentligt lata alla tre. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till denna blandning av humor, myt, sanning, självbild och 00-tal. Jag vill inte ens, men jag består av det till 95% så jag kanske borde. Men då vet jag inte om jag ska göra det som privatperson eller som ung kaxig bright skribent.

Nu ska jag köpa kaffe. Och sedan... ja, ni vet ju.

-----------

Två ironidisclaimers. Jävla nittital!

5 kommentarer:

Aron sa...

VR, du menar Vetenskapsrådet va?

Anonym sa...

Lite The Seceret eller Oprahs tacksamhetsdagbok över det där, men man kanske skulle testa.

Anonym sa...

en bild till det också! är ju en stor del av blondinbellakonceptet. jag tror man fortsätter att läsa henne för att bloggen är lite som en lättsmält feelgoodfilm; inspirerande, aningen parodisk och en inblick i någons liv.

Charlotte W sa...

Underbart!

Mikkan sa...

Instämmer Charlotte, verkligen! Även jag kikar in på Blondinbellas blogg allt som oftast, och tonen är ALLTID så otroligt självklart positiv.