onsdag, mars 18, 2009

Tingelingsky

Som rysk röst i samhällsdebatten känner jag mig tvungen att uttala mig.

Take a chill pill. Ryssland rasar inte. Ryssar bara pratar så när de ska prata officiellt. Ryssland ursinniga. Herregud. När Ryssland är ursinniga invaderar de. Eller hotar, åtminstone. Att prata mentalsjukhus och kränkning av Ryssland stolthet är som att säga "det där var inte så smooth" på ryska. Snacka om kommunikationssvårigheter och oförståelse för andra kulturer om man tror att Ryssland rasar.

Apropå det. Vad är det för bubbla Richard Swartz lever i? Till exempel "det är en fördom att tro att Amerika skulle vara ett klasslöst samhälle"... WHAT? För att någonting ska vara en fördom ska det finnas människor som tror så, typ fler än tre personer, helst. "En svensk – inte sällan uppfostrad medelst improviserade tacktal vid matsalsbordet – har sannolikt en bättre retorisk träning [än en amerikan, fast man tror att de är retoriskt duktiga]." Är det normalt för svenskar att inte sällan vara uppfostrade medelst improviserade tacktal? Har jag missat någonting?

Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

David sa...

Fast jag kände att DN:s "Ryssland ser rött" var en lite dålig formulering :D

Anonym sa...

Min Newsmill-artikel verkar vara bortplockad, tyvärr. Får väl blogga den om den inte kommer upp igen.

Anneli sa...

Intressant länk till SvD. Det känns som att Swartz inte riktigt kan göra skillnad mellan riktiga fördomar och lolstereotyper. Tysta norrlänningar och snåla smålänningar liksom. Vem är det som måste upplysas om att det finns sydeuropeer som inte dansar jämt?
Typiskt dumt...

Αλεξανδρος sa...

I pressen rasar alla så fort de är det minsta irriterade.

Hans Georg Lundahl sa...

Pàminner ngt om mina reflektioner kring Hitlers stil som talare.

Det är annat (som hans stil som beslutsfattare) som är, ursäkta VAR verkligt skrämmande pà den tiden ...