söndag, april 25, 2010

Gästblogg

Ibland blir jag tillfrågad av någon om hen får gästblogga. Då blir jag smickrad, tycker det är kul, och svarar "ja!".

Jag promenerar över medborgarplatsen en lite dimmig morgon när något står i vägen. Tyvärr blir jag inte så förvånad. Som vanligt är det en man uppe på en piedestal. Den här gången är det dock lite mer bokstavligt och påtagligt än det brukar vara. Någon har ställt en faktisk staty med "en vek man" uppe på en riktigt hög piedestal.
Efter lite efterforskningar, får jag reda på att det är en stor elektronikjätte(våga vägra nämna namn) som tror sig ha kommit på ett sätt att prångla ut några rakapparater till genom att rikta in sig på den veka mannen. Man kan tänka sig hur diskussionen gick uppe på reklambyrån som kläckte idén:



"Ingen av konkurrenterna har kopplat ihop sig själv med jämställda män. Om vi lyckas göra det, så kommer vi kunna plocka in många PK-poäng och samtidigt nå ut till de mjuka men ack så håriga männen. Det finns bara ett problem. Vi får inte uppröra de Mjuka Håriga Männen. Jämställdheten får inte provocera. Jämställdheten måsta vara bekväm, på männens villkor."

Åter på medborgarplatsen förstår jag nu att de verkligen lyckats med det de försökte. Att tilltala de Mjuka Håriga Männen. Fri från såväl dammsugare som skrikiga barn, men med politiskt korrekt cykel och tönthjälm tornar statyn upp sig. Mannen på statyn är "långkalle" en känd DJ-profil i Stockholm, med sitt kulturella kapital men jämställda image uppe på sin piedestal, kan metaforen knappast bli tydligare. Elektronikjätten får sälja rakapparater, de mjuka männen får sin självbild bekräftad och kvinnorna får stå bredvid och titta på, nästan alla är nöjda.

-Marie Dalle

5 kommentarer:

Anneli sa...

Jag har läst en del kritik mot den där statyn nu, men tycker tyvärr att den är uddlös.

Varför klaga över att karln inte har några barn med sig? Han har en barnsadel på cykeln och hjälm. Jag läser in en pappa som är på väg att hämta sitt barn på dagis. Som är ansvarsfull och har hjälm i trafiken. Eller någonting i den stilen, inte att barnen lyser med sin frånvaro.

Och varför klaga över att det inte är en kvinna som Philips använder för att försöka sälja rakapparater? Deras produkter riktar sig inte till kvinnor.

Är problemet man vill komma åt att så många män får stå staty men inga kvinnor, kan vi inte prata om det då istället för att dissa just den här? Det är den första statyn av en pappa som jag har sett.

Anonym sa...

Det ska gnällas... Alltid!

Ich bin nicht euer superstar sa...

Anneli har så rätt. helt rätt faktiskt, superrätt!

Tore Kullgren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tore Kullgren sa...

Anneli har helt rätt, Dalle har helt fel.

Dalle har studera en enskild kampanj som riktar sig mot män (av rent biologiska orsaker), och framställer den som representativ för reklam i allmänhet, för att kunna spela ut patriarkat-kortet.

Det är helt galet.

1: Det finns enormt många fler kampanjer som riktar sig mot kvinnor.

2: Inget kön vinner på att tillägnas fler reklamkampanjer. (I så fall skulle kvinnor vinna, se 1.)

3: En stor del av "kvinnoreklamen" handlar om att återskapa traditionella kvinnoroller (renlighet, sexighet, matlagning, moderskap etc), ofta utan problematisering.

"Manligt Monument" handlar om ifrågasättande av traditionella mansroller. Är det fusk att ett multinationellt företag som Philips använder sådana budskap? Borde det vara förbehållet kooperativ, välgörenhetsorganisationer och små familjeföretag?

Att Philips yttersta mål är att ge avkastning till sina ägare är inget scoop. Men den som önskar sig ett ekonomiskt system där icke-kommersiella aktörer kan tillverka högteknologiska rakapparater till ett överkomligt pris, får gärna komma med ett sådant förslag.