fredag, december 17, 2010

Tema: gränssättning och markering med text och bild och toaletter

Sambon kollar lägenheter på Internet och visar upp intressanta fynd. Som det här.


Mitt i all kitch tycker jag att det är riktigt trevligt att sovrummet är markerat med ord som står för vad man egentligen gör i sovrum. Det heter ju sovrum i alla ritningar, coh sängar sover man i. Fast ala vet att sovrum och sängar också är till för sex. Det blir riktigt fånigt när man pratar KBT mot sömnproblem. En av punkterna i sådana behandlingar är att man ska ta bort associationen "säng" -> "ställe man ligger och roterar sömnlöst i". Så det tipsas alltid om att man bara ska sova i sängen, att sängen bara ska användas till sömn. Ibland har folk vett att lite höhöigt tillägga att sex går också bra, men lika ofta låter man bli, och jag undrar uppriktigt hur man tänker då.

Varför man skriver "fånga dagen" på toaväggen är för mig mindre klart. Apropå skyltar och toaletter satt jag nyligen på en akutmottagning och hade få saker för mig som var roligare än att titta på toaskylten. Jag återger symbolerna jag såg med en bild jag ritat med datormusen.

Det var alltså en grönaktig dörr med en sån bild på. Och det slog mig att jag ju genast fattade att bilden betydde "toalett för både män och kvinnor". (Att det var handikapptoa framgick endast av att dörren var karaktäristiskt bred.) Men visst är det fånigt att man så direkt tolkar en bild av streckgubbe i kjol bredvid streckgubbe utan kjol? Okej att man fattar att den ena personen är man och eden andra kvinna. Inte min favoritvärldsbild, men det är i alla fall nåtsånär logiskt.

Men hur kopplar man egentligen att det är en toalett? Det skulle lika gärna kunna betyda provrum. Eller, för att återkoppla till början av inlägget, knullrum för heteropar. Eller hiss. Eller "ni måste hålla handen för att gå in". Eller mingelrum. Eller vad som helst. Nu är förstås en del av tolkningarna lite orimliga för att det rörde sig ju om en akutmottagning, men jag hade tolkat bilden likadant om det var en nattklubb, eller någons hem. Förresten så fattar man, trots att det är två personer på skylten, att man inte egentligen ska gå dit parvis. Antagligen allra minst om paret är en man och en kvinna.

Och ja, apropå uppdelning i kategorier. Gårdagens DN serverar här en fin framsida av vi och de. Så läsarna inte känner att de själva riskerar att trilla dit.


Och den här bilden var inte tänkt i inlägget från början. Den inkom medan jag skrev, sambon hittade den på 4chan, och på något sätt är den mycket mycket relevant. Den är genial i sin bugg eller feature-ambivalens.

Intressant. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Rättelse: Sambon hittade bilden på gelbooru, inte 4chan. Det borde jag insett för han lyckats få hushållet bannat från 4chan för nån månad sen.

6 kommentarer:

Tomas Antila sa...

Jag tänkte göra en genus-skylt och klippa ihop de båda, men det blev rätt FAIL.
http://i69.photobucket.com/albums/i53/antila/toaskylt-remixed.gif
Annars, väldigt klartänkt som vanligt! Det visar också hur kulturella saker är som man brukar anta är universella. Utomjordlingar skulle INTE förstå våra toaskyltar.

Fre sa...

åh, barasådär lite om toalettdörrsnack/figurerna därpå så har ju Nanna Johansson världens bästa bild om det på fulheten.com:
http://www.fulheten.com/1pssst.jpg

Fredrik Stangel sa...

@Antila: Det där är ju klart en man - han har ju en meters erektion!

Mattias S sa...

Mina KBT-erfarenheter säger mig att det är ganska tydligt uttalat att sängen och sovrummet är till för sömn och sex.
Det gick hand i hand så till den grad att jag funderade ganska mycket över hur det tolkas och tas emot av en deprimerad person som inte har någon att ha sex med.
Att i all text angående sömnproblem hela tiden bli påmind om att det är vanligt att man också har sex där.
Att på så sätt känna sig bekräftat värdelös, annorlunda och fel.

jag vill inte uppge nått namn sa...

Inte riktigt relaterat, men ändå. Gymmet på forsgrenska badet (sthlm) har det absolut fånigaste exemplet på överflödig könsuppdelning. Facken där man kan förvara sina träningsprotokoll är uppdelat i damer och herrar. Inne i gymmet. Vi kan träna & svettas ihop men ge fan i lägga tjejpapper bland killpapper.

b8q sa...

Jag har sett en hel del WC-skyltar som faktiskt haft en separerande vertikal linje mellan gubben och gumman. Kanske just för att förtydliga att man inte förväntas gå dit samtidigt.