lördag, januari 29, 2011

(erektion ( inte hela sanningen ) kroppen vill)

Det finns en sak i skillnaden mellan DSM-IV och DSM-5 som gör mig helt pirrig och lycklig i hela kroppen. (Det här är kopplat till ett gäng inlägg om DSM-5, kolla här för utgångspunkt)

I fyran gör man skillnad på fysisk upphetsning och lust i huvudet. Det finns en diagnos för att man inte blir kåt och sexsugen. Det finns två diagnoser - en manlig och en kvinnlig - för att kroppen inte blir upphetsad. Och när man i DSM-IV pratar om den sexuellt upphetsade kroppen har manklar fokus på könet.

Det man försöker göra nu är att packa om lite. Man tänker till exempel att för kvinnor inte skilja så mycket på kåt-i-huvudet och kåt-i-kroppen. Man talar istället om allmänt intresse för sex, och en av punkterna där är (fritt översatt) "minskad eller frånvarande genital- eller icke-genital känslighet under sexuell aktivitet". Att man inte endast talar om sexuell känslighet i fittan utan även annorstädes på kroppen är spännande, men det blir ännu mer spännande.

Det finns ett förslag på att de i övrigt ska dela sexintresse-diagnosen med kvinnor. Då skulle manliga motsvarigheten vara ungefär samma som den fysiska punkten för kvinnorna, minus att just erektion skulle få egen punkt. Men men...

Men fattar ni va spännande! Tänk att man över huvud taget tar upp att stånd och fysisk upphetsning överlappar, men inte helt och det ena behöver inte innebära det andra! Jag blir helt smålycklig ända ut i fingertopparna när jag tänker på det. Både lycklig för att det kanske är nån sorts sundhetstecken hos DSM och sexvård - och för att jag är nöööörd och det här är pirrigt på samma sätt som att det är fajt mellan en rustning och en superrobot i slutet av Iron Man.

7 kommentarer:

Arvida sa...

Tanja! Vet du någon bok/artikel/sida etc som skriver om menstruation i historien?
Tack för att du skriver på och delar med dig i din fina blogg. Vad vore mina tankar om sex utan dig!

Patrik sa...

Jag är inte Tanja, men här är två sidor jag hittade för ett tag sen och tyckte var intressanta:

http://www.mum.org/pastgerm.htm
http://southernbellefeminist.blogspot.com/2010/04/history-of-menstruation-terms.html

Tanja Suhinina sa...

Hm, jag kommer inte på något spontant. Men bra då att Partik hade tips! =)
Jag ska tänka lite mer och se om jag hittar nåt bra.

B. sa...

Det var väldigt vettigt av de dära DSM:arna måste jag säga.

Tanja Suhinina sa...

Jo, med all respekt för DSM känns det här överraskande vettigt.

Anonym sa...

Tänker du försörja dig på sånt här struntprat? Antingen är man kåt eller så är man det inte.

Tanja Suhinina sa...

Anonym:
Använd vänligen användarnamn när du kommenterar på min blogg.