lördag, december 31, 2011

(Blogg)året 2011

Jag minns första året som var mer kalenderår än skolår. För när man går i skolan är det konstigt att summera kalenderår, man börjar ju med nya saker i september. Men hösten 2005 hoppade jag av KTH. Vid årsskiftet blev jag sambo och började jobba för att komma in på psykologlinjen. I slutet av året kom jag in. Det året blev tydligt avgränsat. 2007 vad Phonephucker-boken-året. 2008 var Föhseriet-året. 2009 skaffade jag mig en ny fast relation. Och så hände det inte så mycket i mitt liv sen.

2011 var väl året då saker avslutades. Jag läste termin nio på psyket, samtidigt som jag jobbade på mitt exjobb och tog examen i september. Jag och han som blev min sambo fem år tidigare gjorde slut i början av året, och i höstas flyttade vi isär. Hela året har färgats av min sjukdom - jag var sjuk när året började och jag är sjuk nu. Tufft, men jag har i alla fall fått diagnos och behandling som verkar röra min kropp åt rätt, smärtfritt, håll. Under hösten var jag arbetslös och försökte hitta PTP i Stockholm. Jag försökte få skribent-frilans utan resultat. Jag skickade ut säkert ett trettiotal CV:er - de alla ledde till en endaste intervju.

Jag påbörjar min PTP i överimorgon (shitshitshitshitshit). Den enda intervjun som jag fick gå på ledde till en till - och sedan till ett välbetalt spännande jobb, så centralt i Stockholm det kan bli. Jobbet har ingenting med sexologi att göra, men så fort jag fick jobbet fick jag plötsligt svar från frilansprojekten, och det ser lovande ut nu. Nu har jag jobb, spännande sidojobb på gång, en stor lägenhet jag får hyra, diagnos och behandling, bästa grannen som också är bästa exsambon, bästa killen, bästa PQ och lysande utsikter. 2011 gick mest åt att avsluta och hitta nya början, men nu verkar jag vara klar för nystart. Undrar vad det blir för människa av mig under 2012.

Bloggmässigt känne rjag att det har på många sätt blivit mer sexologi än feminism. Jag har under året mer och mer känt mig trött på den ofta låga nivån i svensk feministisk debatt. En v anledningarna, tror jag, är att vem som helst anses kunna uttala sig i jämställdhetsfrågor. Så jag känner att jag inte vill bidra till det, och samtidigt har jag känt mig mer och mer trygg i min psykologroll. Kombinationen leder nog till större fokus på sexologi, och det är jag nöjd med. Och totalt har året faktiskt varit mitt mest produktiva - med 153 inlägg hittills. Många riktigt långa, dessutom.

I januari började jag blogga om DSM-5, en oavslutat bloggserie som jag nog ska fortsätta lite extra med nu när DSM blir allt mer färdig och aktuell. Jag bråkade också med NoBoyToy och tipsade om Reefer Madness.

I februari skrev jag ett av bloggens mest omdiskuterade inlägg - Hej, vit man! - som sedan dess har missförståtts en miljard gånger. Jag skrev också om att planera sex, i mina ögon en av de viktigaste saker jag lärt mig som psykolog med sexologiinriktning.

I mars började jag leta intervjupersoner till mitt exjobb. Samtidigt försökte jag begripa mig på hur ekonomisk och sexuell makt hänger samman, och förklarade att de flesta har sex, men vissa har det mer som hobby än andra.

I april var jag expert på DSM i ETC, bloggade om studentliv och rasism, försökte förklara att vaginala samlag är fett skadliga, och tipsade om Gunbuster.

Maj var inte så händelserik. Då ansåg jag mest att man inte är fullt påklädd om man visar tuttarna. Och så fick jag åka taxi från handledning i skolan för att snacka kvinnliga pedofiler i radio (och löste kondommysterier genom en kompis som gjorde allt jobb!).

I juni stack jag till Lettland för att få vård. Köpte enkelriktad biljett, satte mig på en båt och ba vroom till släkten. Där skrev jag exjobbet. Och så försökte jag kommunicera med Pär Ström. Jag skrev okså om att det, tvärtemot vad folk ofta tror, inte alls är smärtfritt att ta vävnadsprov i slidan.

I juli var jag i Riga på semester och tipsade sen om saker att göra. Och skrev om herrunderkläder i spets (är alltid tacksam för tips på smakfulla sådana!). Annars var det nog årets mest hållbara månad med många inlägg med långa hållbarhetsdatum. Dels så skrev jag om underlivssmärtor och hur man ska hantera dem i en relation. Och så tipsade jag om animé hela tre gånger! Vad sägs om Greven av Monte Cristo - i rymden?! Eller äventyrs-kammar-romantisk-komedi - i rymden?! Eller 110 avsnitt episk skildring av krig, kärlek och manlig vänskap... i rymden?!

I augusti förklarade jag varför det heter dutter - och Cosmopolitan var on fire! Den månaden startade jag även bloggutmaningen Vecka 6, och inledde bloggserien och KBT och poly.

September var ovanligt full på feministinlägg (även om såväl Vecka 6 som KBT och poly-inläggen tog mycket plats). Jag skrev exempelvis om att det inte hjälper att veta att det är manligt att inte städa om man bor ihop med en stökpelle. Och så var jag inte lite irriterad på den omogna tonen i en serie i Bang.  Det är också i september som mina läsare för första gången fick stifta närmare bekantskap med den mystiska sjukdomen som fick mig att fly landet i juni. En fräsch avvikare från sex och könskamp är ett inlägg om hur man fixar billig mat.

I oktober drev jag och Fredrik med tidskriften Arkitektur, och så rekommenderade jag att se en film om tvättbjörnar och miljonprogrammet i Japan. Arkitektur var ju ett tema på bloggen förut, men har mer och mer försvunnit. Så blir det ibland, Men ibland blir det också så att man återkommer till gamla ämnen - som debutantpriset eller kroppsbilder. Och så publicerade jag en text om hemmafruar som jag egentligen skickade in som debattartikel till ett ställe, men de svarade aldrig. Story of my fucking hösten 2011.

November, det var förra månaden det. Då skrev jag ett inlägg jag själv tycker är sjukt intressant. Hur det här med att öppna upp en enkönad miljö funkar - med studentbaletter som exempel. Sjukt intressant, tycker jag. Så skrev jag också ett superytligt KBT-inlägg om tidsoptimism, och fick på fingrarna i kommentarerna - jätttespännande läsning!

I december skrev jag om skrev och orkade äntligen lägga upp mitt exjobb om vestibulit. Och så gästbloggade jag hos Pelle Billing, och lärde ut debatteknik efteråt. Året avslutades med att jag letade bad boys och tyckte att folk ska sluta använda biologi som förklaring bara för att det låter vetenskapligt.

Nu sitter jag hemma i myskläder. Jag har gymmat, duschat, tvättat, och dricker nu te. Fast strax ska jag upp och börja fixa mig i ordning för att åka på fest där matpretentiösa vänner ska fixa middag. Sen ska jag sova. Sen ska jag vakna, städa, fixa matlåda och lägga fram en businessoutfit. För sen ska jag sova igen och sen är det första dagen på mitt nya jobb.

Gott nytt år!

4 kommentarer:

Jo sa...

Gott Nytt År Tanja!

Tack för mycket klokskap, kunskap och bra underhållning!

Lovisa sa...

Grattis till jobbet och tack för ett sjukt bra blogg-år! Det här är den blogg där jag lär mig mest, inser mest om mig själv och andra, och känner att jag verkligen utvecklas när jag läser.

Jag hoppas verkligen att 2012 kommer bli ett fantastiskt år för dig, och att du fortsätter att dela med dig av dina tankar ibland. Och att du blir frisk och trivs på ditt nya jobb.

Ta hand om dig, och låt dig bli tagen hand om!

sven sa...

Grattis i efterskott.
Tanja kvinnan som för fram en feminism med ett mänskligt ansikte.

Josef Boberg sa...

GOD FORTSÄTTNING AV 2012 !

önskar Josef