fredag, oktober 19, 2012

Tack för omtanken OCH HÅLL KÄFT


Två inlägg på rad? Jamen, jo. Det förra var lite av en dagboksgrej. Det här är rätt allmänt.

Den gången som jag faktiskt var på Danderyds vulvaklinik (annars hade jag faktiskt trott att jag inte får komma dit för att kliniken är en urban legend) skulle den distraherade och stressade läkaren förklara för mig att jag inte ska ha vaginala samlag. Hon pekade på en bild på en vulva och sa att de avråder från vaginal penetration. "Försök att ha sex där det inte gör ont" sade läkaren och pekade nånstans runt klitoris. "Jag har ont överallt" sa jag, inte första gången det besöket. "Jamen, försök att..." sa läkaren och fortsatte att vifta runt klitoris.

Det här är ett ganska återkommande mönster. När jag säger att sexlivet får lida av att jag har underlivssmärtor är det vanligt att jag jag får uppmuntrande kommentarer om att man kan ha sex på fler sätt än med slidan. Läser man mycket om vestibulit upptäcker man snart en återkommande success story om att sexet blev bättre för att paret/personen tvingades tänka i nya banor.

Kul för dem!

Nu ska jag berätta om hur det här med sex funkar för mig. Jag tänker verkligen inte att nån ska tänka att det är så för alla. Men så är det för mig. Och jag vet att de som ba "man kan ha sex på andra sätt" menar väl, men ni kommer kanske förstå varför jag alltid vill strypa dem lite. Det här blir självutlämnande, men fuck it.

#1 Jag vet att man kan ha sex på olika sätt, men det finns sätt jag gillar mer
Så till att börja med. Omslutande samlag är det bästa jag vet. Jag kan få klitorisorgasm också för all del, men den totala spirituella sexuella upplevelsen uppnår jag medelst penetration. Det har också förstås varit en bild av min självbild, att jag är en person som gillar det där like amagad. Ofta beskrivs det att vestibulit slår mot kvinnans självbild för att En Riktig Kvinna kan ha samlag. Det också, men för mig handlar det inte om förlust av någon abstrakt kvinnlighet, utan om förlust av min favoritupplevelse alla kategorier. Jag vet att man kan ha sex på andra sätt, jag är sexnörd och vart aktiv ett tag. Men andra sätt är inte samma sätt.

#2 Moment 22 - det gör ju mindre ont om jag inte är upphetsad, men...
Okej. Två. Jag har i flera år fått ont av själva processen att bli upphetsad. Ni vet, tjejorgan blir våta och sväller, den grejen? Jag får ont av det. Jag vet inte riktigt varför. Kanske att det blir mer friktion och påfrestning på slemhinnan. Kanske för att man blir mer känslig, och känslig på andra sätt. Delvis är det det att man kan lindra smärtan genom att fokusera på annat, typ att se på en bra film, eller på att en stång är tung och man ska lyfta den. Har man sex vill man ju dock gärna fokusera på hur det känns i kroppen. Så dels den effekten, att jag faktiskt fokuserar på hur det känns i de relevanta områdena. Dels att det faktiskt gör mer ont.

#3 Klassisk betingning till fröken KBT-terapeut, tack! 
Tre. När sex har gjort ont i några år så får man lätt panik och blir spänd av sex. För att Pavlov. Och det blir en rejäl snöboll. Sex gör ont, man spänner sig, man minns alla gånger man fick avbryta för att det gjorde för ont, man får panik för att det kanske händer igen, man spänner sig, det gör ont, man måste avbryta, man gråter av smärta och hopplöshet. Denna trevliga erfarenhet lär en att sex nog ändå är en dålig idé. Upprepa sedan juni 2010. Och ja, såklart, ens partner blir ju förstås "person som gör en illa" efter alla gånger han rökar röra en på fel sätt.

#4 Allt gör ont
Fyra. Sa jag att det gör ont överallt? Det gör ont överallt i den berörda regionen. Här är olika sätt det gör ont på: bränns, svider, kliar, spontana nålstick, spontana knivhugg, som att slå i armbågen, som om man hade skalat bort huden med osthyvel. Och var gör det ont? Ja, jag har ju inte bara vestibulit, jag har ju urologiska besvär också. Så i perioder gjorde det alltid ont i urinblåsan- och röret. Minsta tryck i lägre delen av magen och så var det ajsomfan. Och så slidöppningen. Och så inne i slidan. Och så typ hela fucking vulvan, inklusive detta feministsexiga klitoris jag hört så mycket om. Om någon undrar - ja, ibland gör det för ont för att jag ska kunna onanera. Bu, pengarna tillbaka.

Sååå, i ljuset av denna information så blir det kanske mer begripligt varför jag inte vill ha råd om att man kan ha sex på flera sätt. Det är svårt att hamna på en raktigenom njutbar nivå när man får ont av själva upphetsningen, och panik därtill. Jag fattar att det finns vulvafolk som tack vare vestibulit fick mer fokus på klitoris, men jag verkar ha en lite annorlunda situation. Men kul för dem, onekligen.

Åjusste. En annan vanlig kommentar jag får är "det låter jobbigt". Jag kan bekräfta. Det är asjobbigt. Ont gör det. Livskvaliteten påverkas. Jag gråter en massa och drömmer dagligen om att amputera hela skiten. Skaffa inte underlivssmärtor. Skaffa inga smärtor överhuvudtaget. Okej? Deal? Lovar du? Okej!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej.
Först vill jag bara säga: I'm so sorry this happened to you.
Jag har läst din blogg ett tag och det du är med om i fråga om dessa smärtor verkar verkligen väldigt jobbigt. Jag har en fråga (eller ett tips kanske) och den är: Har du haft kontakt med en smärtklinik någon gång? Smärtklinikerna brukar samla kompetens och uppfinningsrikedom och jobbar med patienter som har smärtor i många delar av kroppen. Dom är inte experter på kvinnors könsorgan, men dom är experter på komplex vård, att lyssna på patienter, att prova många olika saker och att behandla varje patient som en single case study. Dom är också ganska lätta att få remiss till efter som det finns många.
Hoppas att du mår ok trots jobbiga smärtor.

Trogen läsare

MondoCane sa...

Fy för helvete. Jag vet inte ens vad man kan skriva. Jag vill gärna skicka hälsningar med varma förhoppningar om god bättring, men det låter så urbota dumt, som om du vore förkyld eller något. Jag lovar att jag aldrig skall få ont i vagina eller vulva förutom de vanliga cykelrelaterade skadorna och dylikt. Men det känns också ynkligt. Fy för bövelen.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonymus Maximus sa...

Vård är.

Tanja Suhinina sa...

TL:
Jag har faktiskt inte tänkt på det, och ingen har förstås tänkt på att remittera mig heller. Tack för tipset! Tack!

MC:
Cykelskador låter AJJJJJJJJJ, men möjligen att jag proicerar hur jag hade känt mig efter cyklande. Tack!

AM:
Jag raderar kommentaren du svarat på, men tack!

M sa...

Först och främst så tycker jag att din blogg är bra!
Sedan tycker jag att det är så bra grej att prata om att man faktiskt bäst gillar omslutande eller penetrerande eller vad man nu vill kalla det sex!
Himla tråkigt med uppmanade och vänligt vägledande tongångar om att man ska testa andra saker om man nu inte är så sugen på det.
Hoppas du får mindre ont och kan ha omslutande sex snart igen!