tisdag, februari 05, 2013

Länkar 2013 02 05

Jag är usel på att arkivera länkar, vilket jag tycker är ett problem när jag minns typ "å, det var en artikel om typ att tjocka tjejer alltid stylas till femtiotal och det var en persikofärgad sida, tror jag". Så jag bestämde mig för att testa följande ett tag - jag ska spara länkarna på provisoriskt ställe utan att tagga och så, och sedan lägga upp dem på bloggen när jag har tid. Jag taggar också länkar så jag kan söka upp dem med nyckelord. Vi får testa hur det här funkar.

The Science of Sex Abuse, lång the New Yorker-artikel om hur man kan se på pedofili och liknande, psykiatriskt och lagmässigt. sex pedofili psykiatri

The Unsexy Truth About Dopamine - om hur man alltid drar upp dopamin när man ska hålla på med poopulär-neuropsyk. dopamin neuro 

Kondomhistoria i bilder. kondomer kondom 

Lolita Confessions är en bekännelse-tumblr om klädstilen Lolita som irriterande nog inte har med boken att göra. Alla tycker det är irriterande, tror jag, både dem som gillar boken och de som gillar stilen. Det är roligt för att de här bekännelserna är typ precis som det folk pratade om sist jag hade koll på lolita, och det var typ 2007. Inte nog med att det är samma sociala problem (elitister är elitistiska, ingen förstår en, etc), det är fortfarande så att sweet lolita är stort och folk som klär sig i classic lolita tycker det är tråkigt att classic inte är så vanligt längre. Jag skulle visa er min drömklänning från Mary Magdalene, men den finns inte kvar, tyvärr, men vill ni köpa mig en så är även deras nuvarande fina. Här är förresten en bra text av en mörkhyad tjej som cosplayar, och det är tydligen ett problem för många. lolita fashion cosplay rasism

Ett långt inlägg om Idiot Nerd Girl och misogyni i nördkretsar. Också podcast på temat. fake geek girl nörderi misogyni

En essä om trots mot auktoriteter, psykiatriska diagnoser och sociala orsaker till psykisk sjukdom. psykiatri sociologi samhälle diagnos

På Kotaku jämför man videospel med S&M-sex. videospel sex nörderi

Forskare beskriver vad de gör genom att bara använda de vanligaste orden i engelskan. Väldigt SF.

Lustmord på Alain de Botton, det här kommer jag skriva mer om sen.

Hanna Marie bloggar att om man som kvinna visar sig sexuell på internet så blir man inte tagen på allvar. Och här är en kolumn om hur unga flickor får väldigt blandade budskap om att man ska vara sexig, men inte sexuell, och att folk oroar sig för fel saker. Och en Salon-artikel om behandlingar med sexuella inslag, sexual healing så att säga.

En TED-talk om The Sexy Lie, om att det inte är stärkande att vara sexobjekt. objektifiering sex

En pepp-text om Comic SansBilder från en japansk krigsfånges erfarenheter av Sovjet. japan bilder

Om varför The Hawkeye Initiative är transfobisk, för den är ganska hihi man i högklackad. trans transfobi

Akademisk uppsats om bronies. Sammanställning av censur i mangamy little pony friendship is magic bronie 

1 kommentar:

Lisa - MondoCane sa...

Ang Lolita-stilen vill jag tipsa om filmen KAMIKAZE GIRLS (haha, höll på att skriva KAMIKAZE HEARTS som handlar om Sharon Mitchell och hennes knarkförhållande med Tigr) som jag antar att du redan sett. Även tv-serien JAPANORAMA som tar upp stilen på ett lustigt sätt om jag inte minns fel. Men det kanske var mer french maid-stuket snarare än rosa. Hmmm.