torsdag, mars 14, 2013

Förbud och tabun


Som utlovat tänkte jag utveckla detta om när man pratar om sex som förbjudet.

Att "sex är förbjudet" endast skulle vara ett semantiskt påhitt är, som bekant, inte sant. Historiskt har det funnits många förbud kring sex, såväl förbud som hade lagliga påföljder som förbud som haft sociala påföljder. Det finns en del förbud även idag - återigen såväl formella som sociala. Enligt lagen får man inte ha sex med personer under 15 om man är betydligt äldre. Socialt kan man ses snett på om man har för många partners. Nyligen har man från statligt håll börjat uppmuntra personer av samma kön att bara ligga med varandra under längre perioder, medan socialt har det i vissa kretsar varit önskvärt sedan länge och i andra kretsar är det fortfarande ingenting man hurrar för.

Men ser man till dagens Sverige så är väldigt mycket inom sex tillåtet. Intressant nog är bilden av att sex är förbjudet eller tabu fortfarande levande. Det hade varit en sak om det bara bar någon sorts passiv rest, en skugga från en mer restriktiv tid. Precis som med enkönade äktenskap kan ju samhällsstrukturerna i vissa fall lagga efter vad som numera är lagligt. Fast fallet med förbjudet sex är ju inte riktigt bara det. Att sex är förbjudet är någonting som upprätthålls - i det skönare sexets namn.

Som trogen (nåja) tjejtidningskonsument har jag läst otaliga historier från verkligheten (nåja) där sexets speciella minnesvärda hetta förklarades med att man gjorde någonting som man inte fick. Man var ingen "fin flicka", man kände sig "busig", kåtheten stiger av vetskapen att man gör någonting "förbjudet" och "bryter tabun". Vad är det de där tjejerna i tidningarna gör som är så badass? De typ... har sex i en park, eller engångssex, eller provar en ny ställning. Inte ens Cosmo Girls kan på riktigt tro att man inte får lägga sina trosor i pojkvännens ficka på en fest.

Jaja, jag vet, vissa är mer hämmade än jag, vissa kanske upplever att sex är förbjudet. Men det finns också rätt tydliga krafter som hårt jobbar för att sex ska fortsätta vara förbjudet, för annars slutar sex vara värt att ha. Där har vi tanken om "förbjuden frukt", att någonting man förbjuder blir mer intressant och åtråvärt. Det är alldeles säkert så det funkar i vissa fall för vissa. I andra fall, och för andra, kan effekten vara tvärtom. Eller så blir det en blandad effekt där man åtrår det förbjudna desto starkare, men när man väl får det kan man inte njuta utan skuld och skam. Som mat kan bli när man bantar - man blir genast monoman över bakelser, men när man väl äter en känner man sig som en tjockis utan viljestyrka och ångrar varje tugga.

Jag upplever det ofta som att det här med att många upplever "förbjudet" som "sexigt" är en sorts massinlärd fetisch. När man växer upp hör man att sex är förbjudet så många gånger att man till slut börjar tro att det förbjudna är sexigt, och att tillåtet sex är trist. Sedan, även om sex i själva verket är tillåtet så måste man ändå hålla kvar vid tanken på att sex är förbjudet. Åtminstone vill man känna att visst sex är förbjudet - och då handlar det generellt om saker som egentligen är tillåtna. En Cosmo Girl tänker inte "det är förbjudet att ligga med trettonåringar, bäst jag hittar en nu!", hon tänker "om man ligger med en kille på turistort så är man väl ändå lite en bad girl?".

Det är förstås superbra att människor kan hitta nåt de går igång på, och funkar skuld och skam så visst! Däremot är jag tveksam till att ha det som en standardinställning på hur vi ser på och pratar om sex. Den positiva sidan är alla förbjuden frukt-fans. Den negativa sidan är alla som faktiskt upplever högst verklig och avtändande skam över sin sexualitet, val av parters, vilka ställningar de tycker är bäst eller var deras kroppar är erogena. Vi må leva på 2000-talet i ett  av världens bästa sexländer, men det är fotfarande många som mår dåligt över sin sexualitet eftersom de har fått höra så mycket dumt om att sex inte är okej och att man bryter mot regler om man har det.

En annan sida är tabubeläggning. Tanken är att det är positivt att sex ska vara tabu, för då blir man inte avtrubbad och snackar inte sönder sexet. Det förblir liksom spännande. Varje gång jag hör att sex bör vara spännande vill jag bara skrika "Spoiler! Mannen kommer i slutet!" för att ungefär så brukar bilden av sex vara hos dem som pratar om att det är bra med tabun. Återigen har jag inget emot när sex är spännande, och sex kan verkligen lyftas av ovisshet - men när sex utan spänning ses som värdelöst vill jag inte vara med och leka längre.

Att man inte bör prata om sex på ett rakt sätt (så att ens partners slipper gissa) är en ganska vanlig idé folk har för sig, ofta även folk som hävdar att de är positivt inställda till sex. Cliff som dissar amerikanska Cosmo på sin blogg lyfter klokt fram att Cosmotips handlar till stor del om att man för guds skull aldrig ska säga vad man vill. Hur kommunicerar man till sin partner att han bör gnugga ens klitoris hårdare? Börja berömma hans armmuskler så han fattar att du vill ha en stark handfast man. Okej, det där hittade jag på, men riktiga tidningen är på den nivån. De som skriver tipsen tror säkert att de vill sina läsares sexbästa, men om jag ville mina läsares sexbästa skulle jag tipsa läsarna att typ säga "jag vill att du gnuggar hårdare". Eller lägga sin hand på hans och visa hur man vill ha det. Det blir inte lika spännande, men det blir som man vill.

Annat exempel på tabubeläggning för sexets bästa är när man tycker att ungdomar inte ska få så mycket info om sex för att de ska kunna utforska själva. Jag har nu skrivit och raderat den här meningen flera gånger, för att jag har försökt skriva att det var en dålig idé utan att implicera att de som uttrycker sådan omsorg om ungdomars sexliv borde bitas av giftiga ormar, göra cystoskopi utan bedövning, eller få multiresistent gonorré. Men det är svårt att skriva så, för det är en åsikt som inte bara minskar ungas möjligheter att njuta av sex, den är dessutom farlig på mer direkt medicinska sätt. Utan information är det svårare att skydda sig. Är det svårare att skydda sig kommer fler behöva hantera graviditeter och sjukdomar de inte ville ha. Allt för att vissa har en föreställning om att information dödar upptäckarlusten.

Sammanfattningsvis vill jag säga att jag verkligen uppskattar sex som är härligt tillåtet, och jag uppskattar att oavsett hur Cosmo Girls uttrycker sig så får de egentligen stimulera sina pojkvänners prostator. Nu önskar jag bara att de som tycker att det är jobbigt att sex är tabubelagt slapp den påtvingade kopplingen mellan sex och skam. 

4 kommentarer:

Iggy D sa...

Egentligen tycker jag att människor som tar Cosmopolitan (och andra reaktionära skrifter som Bibeln) på allvar förtjänar dåligt sex.

Anonymus Maximus sa...

Om det inte var så att Cosmo och bibeln backades upp av samhälleliga strukturer som en del av oss har varit relativt förskonade från skulle jag hålla med Iggy.

Men ja, jag kan också tycka att "ditt lidande är din egen skapelse".

Lix sa...

Det är lustigt det där, men jag tror verkligen att spänningen kring sex och njutningen från sex är två skilda företeelser.

Att spänning gör bättre sex är något även jag betvivlar, då min uppfattning är att sex ofta blir bättre då man kan känna sig trygg och avslappnad i situationen, vilket snarare är det motsatta.

Men däremot tror jag att spänningen i sig har ett slags egenvärde, det får en att känna sig vågad, farlig, levande helt enkelt.

Det är egentligen få saker som man i huvud taget kan göra som har känslan av att vara förbjudna men samtidigt inte är illegalt eller har några egentliga negativa konsekvenser, sex möte precis de kriterierna. Man kan spela på dobbel, men det skadar ens ekonomi, man kan flytta på "nymålat"-skyltar, men det får en att känna sig som en dålig människa etc. Sex är så vitt jag kan komma på unikt med att vara oansenligt och samtidigt i stort harmlöst.

Sen tror jag säkert att spänningen kring sex är just en konstruktion, som en rest av att promiskuitet och liknande en gång haft negativa konsekvenser eller vad det nu kan vara, men det är inte det väsentliga.

Så. Man skulle säkert kunna få bort tabun kring sex med det potentiella gagnet att folk skulle kunna ha mer och bättre sex, men med kompromissen att få uppoffra den ack så roliga spänningsleken kring det. Säger dock inte vilket som är det bättre, för jag vet faktiskt inte.

PS/Jag känner själv ingen skam eller skuld kring sex, men brukar ofta spela att jag gör det inför andra, som en karaktär. Oftast just för att det är roligt helt enkelt. Men ibland kanske bara för att jag tror att det förväntas av mig/DS

Iggy D sa...

Kanske gör inte hysch-hyschet i sig sex bättre genom någon direkt verkan, men det kan bygga upp en spänning som sedan får sin utlösning (höhö) när man väl gör slag i saken.