tisdag, november 12, 2013

Män som förklarar kvinnodominerade områden

Expressen lyckades igår med att publicera uppenbart fall av årets med Killen Säger Vad Han Tycker-text. Karl-Johan Karlsson inleder med att poängtera att han borde hålla käft, och sedan ändå bestämma sig för att hans åsikt behöver komma fram. Han fortsätter med att uttala sig nedlåtande om smala kvinnor, och kvinnor i allmänhet. Sedan berättar han vad han tänder på.

Det finns en hel del att säga om detta. Exempelvis att Karlssons första tanke att han kanske borde vara tyst var helt rätt, han borde satsat på magkänslan. Eller att nej, det är inte okej att dissa smala kvinnor, även om man tycker att "hajfenor till skulderblad" är en fyndig formulering. Eller typ att ingen har bett honom att företräda hela jordens manlighet och berätta för kvinnor vad män tänder på, så kvinnor kan anpassa sig efter det. Och eh, detta att tjejer bör sluta banta för att forskning (!!!) säger att män gillar smal midja och breda höfter - hur tänker Karlsson att man får smal midja? Ja, jusste, han tänker nog inte. Han tänker nog att han ska berätta för kvinnor vad han tänder på så att de kan anpassa sig till hans ideal istället för andra kvinnors.

I sammanhanget blir det såklart bäst att han till och med heter Man Mansson. På riktigt, liksom.

Ja, och så har det på sistone blivit allt mer kul att jag har stört mig på Joss Whedon sen gymnasiet (varför? därför!). För han verkar mer och mer vara en white dude som snackar om feminism utan att veta så mycket om feminism, eller reflektera över egna verk eller reflektera över sin egen position som white dude med makt. Jag tycker ju såklart att snubbar ska få vara feminister, men jag tycker också att snubbar ska visa att de kan nåt om feminism (gäller brudar med) (och alla andra) och dessutom reflektera över hur de själva skildrar kvinnor i sina verk. 

16 kommentarer:

sven sa...

Läs Sanna Raymans kommentar på SvD ledarblogg.

Tanja Suhinina sa...

Läst. Bu-fucking-hu. Alltså, KJ Karlsson är inte en liten bloggare, han är en professionell skribent på en stor tidning. Att skriva texter är hans jobb. Därför finns det ingen anledning att dalta med honom och skapa en inbjudande miljö när han tar en diskussion som förts hur länge som helst, väljer en ståndpunkt som har förekommit i diskussionen och problematiserats och diskuterats, och tycker att hans åsikt behövs i den diskussionen. Dessutom ägnar han icke-försumbara delar av krönikan åt att vara elak mot smala kvinnor. Det är VERKLIGEN inte okej.

Jonte sa...

Ibland undrar jag om feminister tycker att heterosexuella män öht ska få ha några som helst preferenser när det gäller kvinnor? Jag fascineras av att feminister verkar störa sig så otroligt mycket på just vad de flesta män tänder på. Det har skrivits hela böcker om ämnet. Och en allmän uppfattning verkar att det är mäns skyldighet att rannsaka sig själva och ändra på dom. Det finns inget som får twitterfeministerna att explodera så mycket som när du som man säger att kvinnor som ser ut och är på ett visst sätt är sexigare än andra kvinnor.

Det är en stor källa till humor iaf :)

Sara sa...

Jonte: läs din egen kommentar igen. Fundera ett tag på vad du just skrev och sen på VARFÖR feminister inte gillar när män "säger att kvinnor som ser ut och är på ett visst sätt är sexigare än andra kvinnor."

Du sätter nämligen fingret på en väldigt viktig sak. Som feminist är jag så jävla trött på att höra olika män yttra sina preferenser om kvinnokroppen hela tiden. Samhället är redan så genomsyrat av den (hetero)manliga blicken, det BEHÖVS verkligen inte fler män som ska uttala sig. Klart att män får ha tycka det eller det är attraktivt, det får väl alla, men VARFÖR är det så viktigt att yttra sig om det hela tiden, i sammanhang där ens åsikt inte är efterfrågad? Vilken ens preferens än är så bidrar den då till ett samhällsklimat där kvinnor först och främst bedöms efter sina utseenden och det är så jävla jobbigt att leva i ett sånt samhälle som kvinna.

Jag fattar att det kan vara lite svårt att inse att ens smak inte är efterfrågad jämt, för vår kultur lär ju män att den ÄR det, men ibland får man bara vara tyst. Det är ok det med.

(Sen såklart om man har ett samtal med någon om just vad man själv tycker är snyggt så är det ju en annan sak men blablabla man förstår väl vad jag menar).

CC sa...

Jonte: Vad Sara sa. Ett litet tillägg: många män är jävligt dåliga på att uttrycka sina preferenser som just preferenser. "Jag gillar blondiner" är inte samma sak som "brunetter är fula", och det är det senare man i regel hör. Till sist, så fan heller att det här är en fråga om överkänsliga feminister. Kolla upp Johanna Sjödin och några av de reaktioner hon får när hon säger sig ha en väldigt starkt preferens för stora kukar. Shitstorm är bara förnamnet.

Jonte sa...

Sara:

Nu är det ju inte bara utseendepreferenser som orsakar en kollektiv dampattack hos många feminister, det räcker med att nån säger att det är osexigt med kvinnor som snusar för att det ska orsaka ett ramaskri. Och på sociala medier så är det mycket mer accepterat att kvinnor yttrar preferenser om män snarare än tvärtom, är du lika trött på att höra kvinnor vräka ur sig preferenser om män hela tiden? För min del har jag inga större problem med det faktiskt.

Tanja Suhinina sa...

Jonte:
nu handlar dina kommentarer så pass lite om det jag pratar om att jag föreslår att du fortsätter diskussionen i din egen blogg.

Jonte sa...

CC:

Hahaha, jadu. Jag kan förstå att kvinnor gillar stora kukar, stora kukar innebär ju mer friktion, av samma anledning föredrar ju de flesta män tighta fittor istället för slappa.

Men ska vi göra ett socialt experiment? Vad tror du skulle orsaka mest ramaskri, en kvinna som säger att hon föredrar män med stora kukar eller en man som säger att han föredrar kvinnor med tighta fittor? Jag kan lova dig att det senare skulle orsaka en shitstorm som får reaktionerna på Johanna Sjödins blogginlägg att framstå som en kafferepsdiskussion.

Förneka det bäst du vill men innerst inne vet du att jag har rätt.

Tanja Suhinina sa...

Jonte, jag upprepar, om du vill ha den diskussionen får du hitta annan plattform.

Jonte sa...

Tanja:

Sure det är din blogg och du bestämmer, men ämnet är ju en man som uttryckt sina preferenser om kvinnor? Tycker jag inte är så off-topic faktiskt, tror snarare att ämnet är så känsligt att du inte vill ha en diskussion om det. Men det är din blogg så det är helt ok.

Tanja Suhinina sa...

Jocke:
Dina teorier om varför jag inte vill ha irtrelevant diskussion är inte heller relevanta i detta kommentarsfält.

Anonym sa...

Tänk att en man som förklarar ett kvinnodominerat område kan vara så kontroversiellt när feminstiska kvinnor gjort det till sin livsuppgift att förklara mansdominerade områden.

Men så har ju feministiska kvinnor alltid varit de största dubbelmoralisterna i världshistorien.

/Kalle

Tanja Suhinina sa...

Kalle:
Skaffa egen blogg och diskutera detta hur mycket du vill! I den här bloggen håller vi oss till det inlägget handlar om.

sven sa...

De manliga kommentarena är högst relevanta til Tanjas inlägg.

Tanja Suhinina sa...

Sven:
Nej. Upphör genast med att bestämma vad som är och inte är relevant på min blogg.

Eftersom jag är på gott humör kan jag till och med utveckla.

Mitt inlägg handlar om Karlssons text samt Joss Whedon. Ingen av kommentarerna handlar om dessa två. Lite av en giveaway gällande relevans.

Dessutom handlar grejen med Joss Whedon just om att många feminister HYLLAR honom. Det borde ni kanske ha läst.

Jag förstår att det är trevligt att ha nånstans där man kan prata om att feminister är dumma i huvet. Men den här bloggen är fel plattform. Gå någon annanstans om ni vill göra det.

Per sa...

En sak jag har funderat mycket på är att det finns så sjukt många rondeller i Skövde. Hur tänkte man där? Nu ser man ju inget av stan när man kör förbi det är bara rondeller rondeller rondeller. Inte undra på att Skövde har så svårt att profilera sig. Ställen som inte ens har en rolig dialekt att utmärka sog med borde vara lite ödmjuka och verkligen satsa för att göra ett intryck. Och varför tar inte feministerna upp det då? De är rädda kanske, eller bara lätta att provocera. Så nu försöker de tiga ihjäl hela frågan. Precis som de gjorde när han den där noshörningen Nelson dog. Var var kampviljan då? Fega är vad de är.