måndag, november 18, 2013

Men grabben menar ju väl

Åh! Karl-Johan Karlsson som förra veckan utmärkte sig med en kolumn där han vill prata kvinnoideal men lyckas istället dissa kvinnor som är smala eller unga eller nåt, som jag skrev en text om, han har kommit med en till kolumn där han förklarar sig. I och med att min SVT Debatt-text delvis handlade om dagens medieklimat med proffstyckeri är det relevant att påpeka att Karlsson har nu fått ut hela två texter baserade på ingen research. Bra jobbat!

Den nya texten utmärker sig med två bevingansvärda citat:
Jag har tolkningsföreträde till min egen text, ingen annan vet vad jag menar med mina ord, och jag tycker det är trist att delar av krönikan har missuppfattats.
samt
Kan vi nu föra en debatt om problemet jag försökte ta upp, att tjejer svälter sig för att uppnå ett osunt ideal?
Det senare tackar vi för och ska genast föra en debatt om problemet som ca en jävla massa människor förde innan du kom in.

Det första citatet är mer relevant till det jag vill prata om. Det har nämligen kommit in folk till Karlssons försvar och lagt fram två argument som jag kan sammanfatta som 1) "Men grabben menar ju väl, han uttryckte sig bara klumpigt"; 2) "Ska man nu inte få säga nåt utan att få Stockholms-Twitter-Söder-medie-kultur-eliten efter sig?".

Okej. Grabben ifråga är inte Jonte från parallellklassen. Grabben ifråga är en yrkesskribent på en stor tidning. Det är inte hans jobb att mena väl. Hans jobb är att på ett begripligt (för fler än honom själv) sätt uttrycka åsikter som grundas på att han har läst på. Och det är han som är Stockholms-Twitter-Söder-medie-kultur-eliten. De flesta tjommar på Twitter som säger att han har fel är det inte. Men han är det. Han är en person med makt och inflytande (eftersom han skriver i en stor tidning), och hans jobb är att se till att andra fattar vad han menar.

Han kanske blir avskräckt från att uttala sig i saken igen, det oroade ju SvD:s ledarblogg sig för. För det första - uppenbarligen inte. För det andra - tyvärr. Varför skulle det vara ett problem? Klart att en professionell skribent ska avskräckas när han skriver en illa researchad och otrevlig text. Det behövs faktiskt inte mer fritt tyckande på tidingsplats i kroppsidealfrågan, eller nån annan fråga. Jättebra om Karlsson hade blivit avskräckt. 

Jag vet att vi lever i en tid då blogg, kolumn, ledare och instagram flyter ihop till en enda medieflod. Men det är faktiskt skillnad på vilka krav vi ska kunna ställa. Hade detta varit en privat blogg hade jag kanske kommenterat det på Facebook eller Twitter. Jag hade tänkt att det nog bara är en grabb som menar väl, suckat, och lämnat honom ifred. Men nu är det inte det som händer. Karlsson är verkligen ingen underdog. Och vi borde kunna förvänta oss att Karlsson kan skriva så att fler än han själv fattar. Om någonting han faktiskt är insatt i. Det är inte synd om honom. Sluta försvara den välmenande Stockholms-Twitter-Söder-medie-kultur-elit-grabben.

21 kommentarer:

Anonym sa...

KJK har helt rätt, men när han som man påpekade att kvinnors utseendeideal och ätstörningar är något som orsakas av kvinnors egna förväntningar och press på varandra så går självklart feministeliten i taket. I deras ögon kan kvinnor aldrig behöva ta eget ansvar och än mindre vara skyldiga till sin egen situation. Allt dåligt beror ju på männen enligt dom. Klart feministerna hotar att döda honom då. Men det är ju inget näthat heller....

Urban

Tanja Suhinina sa...

Nu ser det verkligen ut som att du inte läst det jag skrev utan skriver dina åsikter om KJK i största allmänhet. Då funkar en egen blogg mycket bättre än mitt kommentarsfält. Det gäller övriga också, om ni vill uttala er om feminister i allmänhet.

Anonym sa...

Dilemmat med argumentationen du för?
Jo, det är viktigare med kritik mot Kalle än att se till att hjälpa de som svälter/äter sig sjuka.

Då detta går igen i det feministiska narrativet (strukturer skall bekämpas, individers agens bortses ifrån) så är det inte förvånande. Med det sagt så anser jag han var aningen klumpig men välmenande. Att fokusera på klumpigheten är bara så nesligt lågt anser jag.

Tanja Suhinina sa...

Anonym - använd smeknamn, det str i reglerna.

Det "klumpiga" är bland annat att han uttalar sig toknedvärderande om andras kroppar, om ett visst kroppsutseende. Den typen av frihetstagande är en stor del i problemet med kroppsideal i offentligheten.
En annan "klumpig" sak är att uttala sig svepande och victimblamande om tjejer som "sväljer idealet med hull (nåja) och hår", också en del i problemet.
En annan "klumpig" sak är att åberopa ett annat ideal som motvikt. Ytterligare en del i problemet.
En annan "klumpighet" att inte vara påläst om ämnet, vilket är vanligt när man diskuterar kroppsideal och kvinnoproblem. Också det en del av problemet.

Hans "klumpigheter" flätas in i problemet han säger sig bekämpa. Hade han varit engagerad på riktigt, läst på, inte rackat ner på smala kvinnor, visat att han känner till de olika faktorerna som bidrar till problemet - då hade han hyllats och fått highfives. Nu får han inte det för att han inte vet vad han skriver om och dissar människors kroppar.

Anonym sa...

Ok, det var jag som var utan smeknamn. Förlåt!

Jag hör dig och förstår dig Tanja men det är viktigt att se att detta fenomen inte bekämpas med anklagelser etter värre för att fördöma Kalle utan med kunskap om läget. På ett funktionellt plan kan man tänka sig att hylla Kalle för att han ser problemet men sakligt tala om för honom vad som är problemet med hans resonemang.


Jag tror inte vi botar idealtänk (fysiska) med ett annat idealtänk (psykologiska metaperspektiv).

Den som drabbas av sjuka ideal botas nog inte av att Ni (klumpigt formulerat i all hast) fördömer de som söker hjälpa. I förlängningen så ökar man bara anledningen för den drabbade att tänka att detta med kropp eller preferenser om kroppar är jätte jätteviktigt!

Ps. Med argumentet att Kalle som makthavare skulle tänka efter extra innebär per se att feminister, som har en extrem urkraft av makt och är ensamma om problematiseringsprivilegiet, skulle helt avstå från att yttra sig. Det håller mao inte.

/Hen

Tanja Suhinina sa...

Det har talats om för Kalle vad som är problemet med hans resonemang. Min text tar exempelvis väldigt sakligt upp att det är ett stort problem att han uttalar sig nedvärderande om kroppar. Det har funnits gott om andra sakliga förklaringar för var han trampat snett.

Jag har verkligen inte sagt att "Kalle" inte ska uttala sig. Jag har sagt att jag ställer vissa krav på honom i termer av research, debattförmåga och omdöme, i och med att han är yrkesskribent i stor tidning. Den här texten hamnar långt under ribban. Jag har även vid flera tillfällen uttalat liknande åsikter o feministiska skribenter.

Tanja Suhinina sa...

Okej, något raljerande. men mest sakligt.

Anonym sa...

Ja, raljant var ordet!


/Hen

Tanja Suhinina sa...

Min text höll dock en betydligt lugnare nivå än Karlssons, så jag antar att du är cool med den tonen.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Tanja Suhinina sa...

En person lade just upp sin uppfattning om hur kvinnor ska se ut när man har sex. Hen har visst missat att det inte är en tråd om åsikter om hur kvinnor ska se ut. Så tokigt det kan bli.

Anonym sa...

Den dagen feministiska kvinnor slut uttala sig om män och alla fel som män har så kanske kritiken mot Karlsson hade varit befoga. Men fram till dess visar du och andra feminister bara på er dubbelmoral när ni skriker ut ert har mot Karlsson.

\TT

Tanja Suhinina sa...

TT:
Det vore fint om du höll dig till ämnet. Har du invändningar mot just min kritik av Karlssons texter så får du gärna utveckla. Vill du prata feminister i allmänhet är detta inte forum för dig.

Anonym sa...

Delvis, Tanja! ;-) men jag är lika cool med Kalle´s text. Jag läser in mer av att vilja göra gott än tjejer ska vara runda med breda höfter.

/Hen

Tanja Suhinina sa...

Jag tvivlar inte på att han vill väl. Jag tror inte jag sett NÅGON hävda att han inte vill väl. Men att vilja väl ingår i jobbet som opinionsbildare. Det är liksom inget han ska ha extraberöm för. Men hans jobb är också att kunna ämnet han opinionsbildar om, samt att uttrycka sig så folk fattar vad han menar. Det misslyckas han med.

Anonym sa...

Väldigt bra inlägg!
Men vad tröttsamt det är med den låga intellektuella nivån hos antifeminister som skyndar fram för att få kommentera den här frågan. Det får en att vackla i tron på mänskligheten.
/Sara

Anonym sa...

Sara;
Antifeminister och feminister har nog både en hög och låg intellektuell nivå. Oftast vacklar jag i tron på mänskligheten när man målar in människor i ideologier istället för att höra på vad dem säger. Det har blivit viktigare att se vilket "lag" man spelar i än sakens natur.

In- utgrupp problematik.
/Hen

Anonym sa...

Tanja;
"Jag tvivlar inte på att han vill väl. Jag tror inte jag sett NÅGON hävda att han inte vill väl. Men att vilja väl ingår i jobbet som opinionsbildare. Det är liksom inget han ska ha extraberöm för. Men hans jobb är också att kunna ämnet han opinionsbildar om, samt att uttrycka sig så folk fattar vad han menar. Det misslyckas han med."


Oj, med det som rättesnöre skulle inte många kvalificera sig antar jag. Jag kan hålla med dig om detta är en pseudodebatt där man har olika åsikter på hur man ska bedöma Kalle´s intentioner/förfaringssätt/undermålighet istället för att komma till kärnan; hjälpa de som är drabbade.

/Hen

Anonymus Maximus sa...

"med det som rättesnöre skulle inte många kvalificera sig"

Sant, fast det säger mer om kvaliteten på våra opinionsbildare än om kravets rimlighet.

skitnerdig sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Tanja Suhinina sa...

Återigen en person som förväxlat mina bloggkommentarer med open mic för hens åsikter om feminister. Håll er till ämnet här eller skaffa egen blogg.

Jag tycker verkligen att det är rimligt att kräva att professionella skribenter ska i sitt opinionsbildande verksamhet vilja väl, vara pålästa och uttrycka sig så flk fattar.