söndag, november 10, 2013

Please please him

I tisdags var jag på väg till mataffären när de ringde från SVT Debatt och frågade vad jag tyckte om strippor. Det visade sig att ett hotell i Göteborg hade hyrt in strippor till Halloweenfest - kvinnliga såklart. Dessutom skulle en strippklubb öppna i Kiruna. Jag sa "eeeeh". Sen sa jag lite vad jag tycker om striptease. Sen sa jag att jag kan torsdag kväll, men de borde nog ta in nån som kan ämnet och bryr sig.

Och under veckan har Sturegallerian gjort reklam inför fars dag med att skriva "Please, please him" och ha en bild på spetstrosor. Och så har stan i övrigt tapetserats med bilder på KappAhls kollektion av underkläder baserad på boken 50 Shades av Grey. Som alltså är bilder på kvinnor i spetsunderkläder. Vill man klä upp sin Grey så finns det bara en slips.

Med detta vill jag ha sagt att SvD:s ledarredaktion behöver nog inte oroa sig över manlig heterosexualitet. Den mår nog utmärkt. Den klarar sig nog jättebra. Heteromän kommer inte inom överskådlig framtid gå utan sexigheter riktade till dem. Däremot bprde SvD:s ledarreaktion börja oroa sig över att de förväxlar tidningstext med fylleblogg.

Det här tycker jag för övrigt om striptease på hotellfest och fars dag-reklamen. Fan vad jag är lack på att svaret på alla present- och dekorfrågor verkar vara "slå in en kvinna i spets". Fars dag - kvinna i spets. Mors dag - kvinna i spets. Halloween - kvinna i spets. Every single holiday - kvinna i spets! Går det verkligen inte komma på nåt roligare sätt att underhålla på än att bjuda in kvinnliga strippor? Jag skulle känna mig tydligt ovälkommen på festen, osynliggjord. Att arrangörerna sooom vanligt inte hade tänkt på att jag existerade och har kanske önskemål om vad jag vill se och vad jag sett mig övermätt på. (Tidigare inlägg om kvinnokroppen som dekor och om att jag är lack på att förklaras osensuell när jag lackar på hela slå in kvinna i spets för varje tillfälle)

Nåt annat apropå SvD:s ledare - läs gärna denna i Neo om internetsjälvcensur. Tycker det är rätt viktigt att komma ihåg att en verkligen stor del av det vi kallar nätcensur kommer från att företag vill tjäna så mycket som möjligt med så lite trassel som möjligt. Jag tycker det kommer fram allt för sällan, att orsakerna till att man inte får posta nakenbilder var som helst har till stor del med kapitalism och sådant att göra. I de flesta fall av den typen av censur rör det sig om att företaget hellre plockar bort saker än lägger ner tid/pengar eller förlorar kunder. Som t ex fallet med Sturegallerians fars dag-kampanj. 

Inga kommentarer: