måndag, november 04, 2013

Rapportplikt, fortsättning

Här kommer lite fortsättning på förra inlägget. Både reaktioner på just det, och överlag, tankar jag sett i det här sammanhanget.

Detta om att det kan vara så jädra kul att när folk ändå passar på och frågar passa på att trolla tillbaka. Provocera. Ifrågasätta deras normativa val och tankegångar. Och jag kan helt hålla med om att det kan vara svinkul. Det kan dessutom vara jättetrevligt att passa på och ha en rimlig frågestund.

Men som jag vid något tillfälle skrev, det finns saker som jag med åldern kommit at vara tolerantare om. Och det finns sådant som jag blivit mer och mer lack på. En av dessa saker är att jag numera är betydligt mindre cool med att bli förolämpad. Så oavsett hur kul jag nu tycker att det kan vara att trolla mononormogama så vill jag vekligen poängtera att det var de som började.

Nej, jag behöver inte gå om dagis. Ja, jag tycker det är viktigt.

Jag är fullt medveten om att de flesta som ställer frågor inte menar illa. Men det som faktiskt görs är at de oprovocerat ifrågasätter giltigheten i mina känslor och relationer. Det som görs är att mitt privatliv grävs i och min integritet inte respekteras. Och det är inte okej. Sedan blir jag inte alltid ledsen och sårad, jag kan ta samtalet. Oftast blir det bra. Och ja, jag kan välja att inte svara alls, eller att svara drygt, eller att svara informativt. Men att jag kan välja hur jag reagerar ursäktar verkligen inte att folk säger otrevligheter till mig. Jag skulle vilja kunna välja mina tillfällen att hålla polyföreläsningar. Och jag skulle verkligen vilja slippa få mina relationer ifrågasatta på otrevliga sätt. Det är verkligen inget konstigt med det.

Lite tips:
Bra text om "hur vet jag att min fråga är dum?"
Mitt favvo-protip för sådana frågor

F ö ska jag vara i mediesammanhang om det hära med flersamhet snart. Vilka är er "favorit"-frågor att få? Typ, ja , ni vet, "hur ska ni göra när ni får barn" när ni är 19 år gamla och bor hemma hos respektive föräldrar. Eller ommentarer om "om du blir kär på riktigt". Throw them at me.

Och ja, jag skriver ju om poly för det är det normbrytande jag pysslar med och har erfarenheter av, men det här gäller mycket annat också. 

1 kommentar:

Diana sa...

1) gör ni det här för att få knulla runt?

2) är ni aldrig svartsjuka?

Följt av

3) guuuu va mycket ni måste lita på varandra!

4) har du jättehög sexlust?

Är vad jag kommer på just nu :)