fredag, december 06, 2013

Svett och etikett



För ett tag sedan funderade jag på hur jag skulle ordna en föreläsning på sextema för nya studenter, alltså en sån där mottagingsaktivitet på nån högskola. Föreläsningar i hur man ska och inte ska dricka är vanliga, men jag funderade på vad jag skulle ta med om jag fick ha en vettig om sex. "Använd kondom annars får ni klamme" är ju varken jätteintressant eller ny information för de flesta.

Då kom jag att tänka på konceptet vett och etikett. Vad skulle jag vilja förmedla till unga människor för att maxa deras sexliv? Jag kom aldrig fram till nåt sammanhängande (OBS JAG KOMMER KUNNA GÖRA EN ASBRA GREJ AV DET OM NI BOKAR MIG LOVAR *LER F-SKATT*!!!), men det var nog då jag började tänka på sex som vinst och förlust, sex som status och hur det i praktiken leder till sämst.

Så jag tänkte det blir ett sånt där inlägg med funderingar och så blir det kanske fler, och ni kommenterar.

En av grundpelarna skulle vara att försöka skapa en miljö där det skulle vara så oladdat som möjligt att fråga om sex, att säga ja eller nej och att ta det svaret. Jo, jag vet att det finns väldigt mycket genusbakgrund till varför detta är laddat, men tänk typ att bara söka skapa en sån miljö där...

  • Det inte anses vara en förolämpning att bli frågad om man vill ligga av en person man inte vill ligga med. 
  • Det skulle ses som en diss av hela ens person att få ett nej. Det inte skulle anses elakt att tacka nej till sex. Så att personen som tackar nej slapp känna sig taskig och försöka linda in nejet i bomull, eller liksom antyda ett nej under utdragna omständigheter. Och att de som får ett nej inte ser personen som tackade nej som taskig. Klart det är surt, men det betyder inte att nejtackaren vill förolämpa en. 
  • Det anses inte att man har vunnit om man fått en invit man tackat nej till. 
  • Det anses inte att man förlorat om man fått ett nej.

Typ så, ungefär. För just nu ligger det ju väldigt mycket prestige i sexet och det gör hela frågandet om sex väldigt dramatiskt. Att bli nobbad handlar om så mycket mer än att inte få hudkontakt för kvällen. Och får man en invit man inte är intresserad av är det lätt att använda den för att öka sin sociala status.

Man säger ju ofta att social status handlar om att få ligga. Fast det är ju inte riktigt så sambandet ser ut. Det handlar ju mer om uppfattad liggbarhet som mått på status än faktiskt ligga. En person med lägre status kan få hur mycket kön som helst och fortfarande ses som oliggbar. Personer som uppenbarligen har massor av sex men inte ser ut på ett sätt som ger status (inte konventionellt attraktiva, "tar inte hand om sig", har hår på fel ställen, har mage att inte vara smala, etc) får ständigt kommentarer om att de inte är liggbara. Ni vet, "ingen skulle vilja stoppa in sin kuk i dig", "jag skulle bara ligga med idg om du hade papperspåse över huvet". Att få inviter från en sådan person kan fortfarande ses som en diss - "fatta hen frågade om jag vill ligga eewwww".

Och det handlar ju om att en del i bygget av social status är att ligga med rätt personer. Det vill säga gärna sådana som är över ens egen nivå. Och det handlar ärligen inte ens om att ligga med rätt personer, det handlar om att uppfattas att kunna ligga med rätt personer. Ett sätt att göra det på är ju att tacka nej till sex från personer under ens nivå, eller under nivån som man vill uppfattas att vara på. Kan man tacka nej till ett kap level 56 så betyder det ju liksom att man tror sig kunna få ett kar på level 57.

Ni känner ju till "out of my league", att det ses självklart att inte ens försöka med nån som är "för bra" för en. Som om det finns en algoritm för vilka personer man förtjänar och inte förtjänar att ha sex med. "Vad ser du i henom?" kan man fråga en level 40 som dejtar en level 30, medans samma fråga inte skulle ställas om level 30:an dejtades av en level 25.

Funderar på hur mycket sex inte blir av för att någon egentligen är attraherad men de andra personen har för låg status. Gissar på massor. Gissar på att folk skulle ha mer sex/fler partners om sexuella val inte handlade så mycket om att positionera sig socialt.

Inte så att jag är oskyldig till detta. Älskar åtminstone att scorea personer med trofévärde. Fucking älskar när folk jag ligger med ser trofévärde i mig (bara det i sig skulle inte räcka, men najs bonus). Har nog inte tackat nej till sex med nån enbart på låglevelgrunder, förvisso, men spelar så klart själv med i detta spel.

Så, tankar? Detta var ju osammanhängande som attan, men kanske nåt?

11 kommentarer:

Clara sa...

En (kanske orelaterad) sak jag tänkt på är hur en relaterar till att andra har andra tycker om att ligga på andra sätt än en själv. Jag har varit med om att andra slänger ur sig "Eeww, äckligt!" om olika sexpraktiker, och verkar ta för självklart att ingen i deras närhet tycker att den sexpraktiken är najs. Ett rimligare sätt att uttrycka sig om sexpraktiker som man själv inte uppskattar borde väll vara "Jag fattar inte riktigt grejen med den sexpraktiken." eller möjligen "Jag undrar vad det är folk tycker om med att ha sex på det sättet."

Ehm, ja. Det har jag tänkt på. Nu vet ni =)

Clara sa...

Jag kopplar förresten (förstås) till dans och laddning som finns kring vem man "kan" bjuda upp, vem som kan tacka nej, och att man bör ha "en bra ursäkt" att tacka nej. Och hur ofantligt dissigt det kan bli om man bjuder upp någon som är på en mycket högre level än man själv, och hen tackar ja, men sen verkar totalt ointresserad av att dansa med en. Eller inte verkar intresserad av att anpassa sin dans efter partnerns nivå.

Stella Thilde sa...

Bra förklarat med dessa "levers"! På nåt sätt känns det jävligt skönt att tacka nej till en "höglevlare", dels för att sätta dem på plats lite (de tar för givet att de kan få vem som helst pga deras egen level), dels känns det som om man får bättre självförtroende av att våga dissa dem.

Men man får ju inte så mycket sex på det...

Henric sa...

Under de senaste åren 15 åren har merparten av mina nya sexuella kontakter varit med ganska mycket yngre kvinnor. För några år sedan blev det tydligt att min status i och med min ålder sjunkit och att jag därigenom potentiellt hotade deras status. Jag började få regelbundna och mycket konkreta påpekanden om att vi för all del kunde ha sex, men att det vore bra om det inte kom ut. Det får mig att anta att jag antagligen är helt körd bland dem där en sådan försäkran inte skulle räcka. Även fast de KANSKE skulle vilja...

Fast det allra vanligaste torde väl vara att attraktion faktiskt uteblir eftersom man vant sig att tända på just status..?

Tanja Suhinina sa...

Clara:
Ja, dans! Det kan ju lätt bli samma "vem tror hen att hen är som närmar sig mig" där.

Stella Thilde:
Jamen eller hur! Det känns ju bra, det kan vara så mycket som samverkar. "Fuck the system", och att sparka uppåt, och att visa att man har status ioma tt man kan dissa en sån.

Henric:
Jamen typiskt det jag vill prata mer om. Tack!
Tänker att attraktion är ju en grej som inte bara händer. Man utforskar andra personen, ser om det finns chans på attraktion, låter det hända, tolkar intresse som attraktion.

Jo sa...

Får för mig att det här är mer uttalat i en stad så fokuserad på ytlig status som Stockholm. Och förmodligen mer uttalat bland folk som inte känner sig trygga i sig själva och i sin plats i livet.

Men själva grundfenomenet är rätt rimligt, vem man umgås med (vare sig det gäller sex eller inte) är ju en statusindikator i sig på tämligen primitiv grund, har för mig att man hittar liknande mönster i alla kulturer och även hos andra flocklevande djur.

Möjligen skulle det vara värt att ändra proportionerna och formerna för det i vissa sammanhang. Men den som vill utsätta sig för den eventuella sociala kostnaden för att ligga "över klassgränserna" är ju fri att göra det.

Finns också en tillhörighetsaspekt som inte har med level att göra, utan bara med "vår sort" eller inte. Kritik mot umgänge och liggande "uppåt" på sådana grunder är inte helt ovanligt.

Jag ser inte det här som en sexfråga utan som en fråga om sociala kontakter över huvud taget.

Jo sa...

Forts. Det är inte bara en massa potentiellt välgörande sex som inte blir av av de här skälen, utan även en massa intressanta samtal, en massa lönsamma affärssamarbeten osv.

Ola Berg sa...

Min utgångspunkt har varit mer essentialistisk och moralisk.

Essentialistisk: vilken social position har jag och hur ska jag agera för att inte kliva utanför positionen.

Moralisk: Vilka beteenden som är off limits, i synnerhet för oss inom den sociala kategori vi tillhör.

Utifrån detta har jag försökt skapa ett beteendemönster som inte bryter ramarna och som alla kan vara nöjda med.

Sam sa...

Waah, känner igen mig så mycket! Hur jag definierar mig själv utifrån vilken level partner jag kan få... Hur jag inte ens attraheras av någon som verkar ha för låg level. Vilken kick det är att få eller bli sedd som höglevel.
Önskar verkligen att jag kunde tänka bort det här hos mig, men det är skitstarkt. att jag liksom skäms när jag är med någon som är under nivån som jag skulle kunna få...

Anonym sa...

Detta behövde jag läsa... har precis träffat en snubbe som jag är intresserad och attraherad av, kruxet ligger i att jag "är lite för snygg för honom". Kan verkligen höra även mina vänners röster i öronen där de säger att jag kan få nåt mycket bättre.

Vill bara njuta av allt det härliga utan att tänka på status.

//Ka

Pierre sa...

Detta är ju ruskigt intressant. Finns ju, i alla fall har jag hört den, en teori om att människor med lägre status generellt anstränger sig mer i sexuella kontakter just för att kompensera sin status eller att de är medvetna om sin status och således inget har att förlora. Med den teorin i bakhuvudet så finns det sedan i sin tur en samling människor som söker människor lägre, eller liknande, status just pga detta. Dit sållar jag mig. Som att man är medveten statsanställda obetydlighet och söker upp dem som "klassreser". Vill finna en bra metafor, men... Som ovan då; det syns ej på en men jäklar vad en äger dansgolv.