måndag, januari 13, 2014

Upyoursy

Har episk skrivkramp (dock massa idéer och tankar), men tänkte jag i alla fall skulle skriva det här korta.

Det här är alltså en video på feelgood-sidan Upworthy där en snubbe pratar sex på ett sätt som då ska ses som sexpositivt. Fyeah. Jag tycker ju illa om allt som är positivt tänk så jag har ryggradsaversion mot Upworthy. Här är för övrigt ett roligt parodi-Twitterkonto. Ja, jag vet att överlappet mellan "hata Upworthy" och "hata parodi-Twitterkonton" är stort. 

Hur som är hela videon förstås en uppvisning den PK-banalitet som Upworthy är, men den är också så jävla inte sexpositiv så jag blir ledsen. Ska det vara såhär jävla enkelt att komma undan med en massa tveksamheter bara för att man är charmig och påpekar att homosexualitet är okej? Här är min spontana lista på tveksamheter, fyll gärna i:
  • Det tar inte ens 20 sekunder innan sköna snubben poängterar att det är äckligt att ens mor-/farföräldrar har sex. Eww gamla människor har sex.
  • Sedan pratar har byxmyndighetsålder i olika länder, och då visar det sig inte heller vara okej att det är 13 i Japan (unga människor och sex ewww), men japaner är ju så tossiga!
  • Unga människor, ta inga nakenbilder på er för det är barnporr och dessutom kan det bli pinsamt om de sprids. Obs han kommer senare påpeka att det aldrig är ens fel om man blir utsatt för sexuella övergrepp. men med nakenbilder är det tydligen rimligt att skämmas.
  • Man ska själv bestämma när man ska samlagsdebutera (så jävla underförstått hetro-kif-samlag), och ingen ska få bestämma över ens sexualitet. Utom uppenbarligen folk som stiftar lagar och/eller tycker det är eww med sex i fel ålder.
  • Också illustrerar han sex med den charmiga gesten när man för ens pekfinger genom en ring man gjord med andra handens fingrar. För att sex är knulleri, visas det av ställningillustrationerna sedan.
  • Okej, detta med att det tar en spermie att få nån gravid, det är ju inte såhär helt så det går till, men okejrå. Det här är mest nördgnälleri pga jag redan är irriterad.
Mitt bästa sextips - om du ska va sexpositiv, var det då.

4 kommentarer:

Sam sa...

- Säger "ni kommer alla ha sex!" (om man inte vill det då?)
- säger att sex är när man använder varandras kroppar för att "feel awesome" - jag tror inte att det är det som dom flesta menar med sex. Om man inte brukar säga att typ klia någon i hårbotten är sex.
- att penisar står när dom är "excited" - dom kan ju stå av andra anledningar och inte stå även när dom är excited.
- att vaginor är "lite mer komplicerade" (vilket visar sig innebära att dom blöder en gång i månaden och blir våta - hur komplicerat är det??)
- kvinnor har bröst = bröst är typ könsorgan. (+ bröst är något som kvinnor har, hej transkompetens). Varför? Varför inte andra delar av kroppen? Varför inte killars bröst?
- "om något är mot lagen så gör det inte" okej, så om jag bor i ett land där det är olagligt att ha sex med en person av samma kön så ska jag inte göra det. Bra att veta. = det hen egentligen säger är att våra lagar är bra, så följ dom. Andras lagar är dumma.
- "lagarna är till för att skydda dig, så bryt dom inte." Hur förklarar man då att dom ser olika ut? Är det farligt för mig att ha sex om jag är 16 bara för att jag bor på ett ställe där man inte får förrän 18?
- "loneliness" som ett skydd mot graviditet/könssjukdomar. Uhm, man skulle ju kunna förklara att det finns massa sexuella praktiker som inte ger någon risk för det, men uppenbarligen så är ju sex = KiF.

...är det som jag vill lägga till.

LouiseF sa...

Jag tycker att du ofta har intressanta och vettiga synpunkter på som du diskuterar men jag undrar en sak om det här inlägget. Jag har inte sett Upworthy-klippet som du skriver om men tycker att det generellt är viktigt att informera unga människor och uppmana till försiktighet när det gäller att fotografera sig avklädd och lägga upp på nätet eftersom det annars kan få enorma negativa konsekvenser för barnet. Är det inte bättre att göra barnet medvetet om de faror som föreligger snarare än att låtsas att vi lever i en perfekt, trygg värld. En sexpositiv uppfostran bör väl kombineras med lärdom om den krassa verkligheten? Eller tänker jag fel nu?

Tanja Suhinina sa...

Sam:
Fyeah!

LouiseF:
Fast det kan sägas på helt andra sätt, typ "dety är puckat att självtagna bilder är barnporr, men så är lagen i UK, knasigt vaaaaaa?" eller typ "Det finns puckon som sprider bilder och sen shamear folk". Det är ju inte oproblematiskt att vara öppet icke-cis-hetro-monogam, men inte tar snubben upp att man ska akta sig där.

LouiseF sa...

Ehh... jag har sett videoklippet nu. Jag förstår din sågning betydligt bättre nu.