måndag, mars 31, 2014

Puss, gumman!

I helgen var det rephelg inför min studentorkesters årliga konsert. Heldagar med dans fika dans mat dans fika dans stretcha kollapsa fest. På lördagkvällen var vi några stycken som lämnade Nymble och jag och ytterligare en kvinnlig dansare utbytte några entusiastiska rop med innebörden "du dansar bra!" respektive "du med!".

"Vad gulliga ni är" sa en manlig vän och fick genast en föreläsning i tillämpad feminism. Lite synd för det var egentligen inte han som behövde den. Det är bara det att jag reagerar när snubbar kommenterar hur brudar är trevliga mot varann.

Jag kan istället berätta om en snubbe som hade behövt den. Det var på Facebook, i en diskussionsgrupp. Jag minns inte vad huvudämnet var, men någonstans fick en snubbe för sig att berätta för då bland annat ett gäng kvinnor hur kvinnor fungerar. Snubbe hade nämligen en flickvän och denna flickvän hade berättat att tjejer ger varann mycket komplimanger typ "vad fin du är gumman" men de klingar falskt.

Tack, o flickvänsförsedda snubbe. Nu vet jag allt om tjejer. Här får du föreläsningen som nu istället hamnade hos en kille som en gång - ja, du hörde rätt, snubbe med flickvän - råkade avbryta mig och sen sa att jag inte ska låta honom avbryta mig och sen lät mig prata vidare. Okej, nu lät det som att jag har väldigt låga krav på män. Okej, vi går vidare.

Jag är så jävla trött på att det uppfattas som falskt eller överdrivet när jag och mina kompisar är trevliga mot varann! Ursäkta mig för att jag gillar kvinnorna jag umgås med, liksom! Ursäkta mig att jag är glad för deras skull! Ursäkta mig för att jag uppmärksammar när de gjort nåt bra, eller åstadkommit nåt de velat! Nej vänta ursäkta inte alls, jag gillar att ha det så, för jag gillar att umgås med trevliga och kompetenta människor.

Varför tror alla alltid att man har baktankar när man är snäll och fin och bra mot sina polare, om man är tjej och inte lindar in ord i ståltråd? Fan är problemet? Varför antas det bara att kvinnor väntar på första bästa tillfälle att backstabba varann, och kan absolut inte mena det trevliga de säger? Tänk om de menar det?! Varför tror alla alltid så lätt på konspirationsteorierna och inte ba typ köper att brudar ifråga kanske gillar varandra och har en fin vänskap eller respekterar varann eller nåt?

Fan, jag menar ju liksom "Puss, gumman!" när jag skriver det till Alex! Varför skriver inte du "Puss, gubben!" till dina polare, va va?

4 kommentarer:

Virrepirre sa...

http://www.nytimes.com/2013/11/19/science/a-cold-war-fought-by-women.html

Intressant läsning på ämnet, där det faktiskt verkar som att killen-med-flickvän kanske inte var helt ute och cyklade ändå.

Tanja Suhinina sa...

Jag har sett den där artikeln förut, och den säger ingenting om 1) om det är nån skillnad mot män; 2)hur äkta kvinnliga vänner är i komplimanger till varann. Skulle bra gärna vilja se killar reagera på en man som kom in klädd så. Eller "oattraktiv" kvinna i samma kläder. Finns så jävla mycket där att undersöka. Och jag är helt med på att kvinnor inte alltid är trevliga. Av detta att dra slutsatser att kvinnor nog inte heller menar det när de är trevliga mot sina vänner är väl sådär.

Bombus Bombus sa...

Men jag säger ju puss till mina killkompisar!
Och måste ge beröm sådär generellt till din blogg, den är en av mina favoriter att läsa!
Men jag tycker det är lite otäckt att skriva kommentarer så jag, eh, gör det aldrig. Förutom nu då.

Susitar sa...

Det där beror väl på vilka man umgås med. Jag kan absolut känna igen mig i hur det är med "falska tjejkompisar", då jag umgicks med sådana i högstadiet. Iofs var alla omogna på den tiden, men min moster stör sig på folk i hennes egen ålder (medelålders) som beter sig likadant. Nu har hon inte uttryckligen sagt att det är kvinnorna som gör det mest, men alla anekdoter jag minns har handlat om kvinnor. Vi brukar däremot oftast prata om det som ett svenskt fenomen - alla dessa "åh så speciellt!" eller "men guuu så intressant" kommer ju knappast från andra sverigefinnar.

Så även om alla människor inte är falska, så finns det falska och smörande människor. Oftast kan man ju visserligen höra om en komplimang är ärlig eller inte...